Skäggetorps kyrka

Stadsdelen Skäggetorp i Linköping började byggas 1965 och 10 år senare invigdes Skäggetorps kyrka på pingstafton. Arkitekt Kai bro Sörensen har skapat byggnaden med sitt sluttande tak. Skäggetorps kyrka har inte något påträngande och dominerande format. Den omges av ett luftigt parkområde med flera hundra år gamla ekar, karaktärsfulla stenblock och berghällar. På den öppna platsen framför kyrkans huvudingång i väster står en låg klockstapel uppförd av betongskivor på en sockel av tuktad gatsten. Kyrkans mittparti är framträdande med sitt säregna, insvängda pulpettak som en kontrast mot de låga horisontala ytterpartierna. Fasaden är murad i munkförband av brunt, hårdbränt tegel. Kopparplåt täcker taket och den höga nordfasaden med dess fem stora fönster. Läs mer om Skäggetorps kyrka.