Mikaelskyrkan

Stadsdelen Ryd i Linköping byggdes under åren 1966–1971. Tidigt fanns planer på en kyrka i stadsdelen och spannmålsmagasinet från 1765, som tillhörde Ryds herrgård, byggdes om för ändamålet. Ritningar till ombyggnaden av magasinet i Ryd gjordes upp av Bertil Berglind vid Höjer och Ljungqvists arkitektkontor och godkändes i november 1970. Den färdiga kyrkan invigdes Kristi Himmelfärdsdag 1972 till stadsdelskyrka inom Linköpings domkyrkoförsamling. Den första januari 1989 blev Ryd en egen församling.

Kyrkobyggnadens exteriör är i stort sett oförändrad sedan magasinstiden. Väggarna är av liggande rödfärgat timmer med brädklädda knutar och bjälkändar. Istället för de ursprungliga gluggarna med träluckor finns nu fönster. De hade samma stickbågiga eller rektangulära form som luckorna hade. Det nedersta fönstret åt norr har förstorats något. Taket är brutet och upptill valmat samt täckt med spån. Den gamla ingångsdörren sitter på sin ursprungliga plats på västra långsidan. Innanför dörren ser man anteckningar från tidigare epoker. Läs mer om Mikaelskyrkan.