Foto: Gustaf Hellsing IKON

Delta i aktivitet

Svenska kyrkan är ytterst inte verksamhet utan gemenskap, därför är kyrkan vi tillsammans.

Tillsammans skapar vi mötesplatser

Oavsett om ditt behov handlar om lärande, skapande eller kanske samvaro med andra så ryms de mötesplatserna i kyrkans värld. Vill du ge av din erfarenhet och kunskap och ta emot andras? I kyrkan har alla något att bidra med oavsett förutsättningar.

Förutom de möjligheter som länkarna i menyn visar på, finns det flera andra sätt att delta i kyrkans liv. Du kan vara kyrkvärd eller hjälpa till med en insamling. Du kan engagera dig som förtroendevald eller kanske koka soppa? Varför inte ordna med kyrkkaffet eller hjälpa till som frivillig i barn- eller konfirmandverksamheten?

Händer som knådar deg på ett bakbord.

Hjälp till i din församling

Det finns mycket du kan göra i din församling. Delta i en besöksgrupp, jobba som volontär, bli ung ledare i en konfirmandgrupp eller sjunga i kören är bara några exempel.

Några unga kvinnor sitter och fikar utomhus.

Du behövs

Svenska kyrkan behöver dig, precis som du är. Du behövs när församlingen möts till gudstjänst och gemenskap. Du kan hjälpa till som volontär i din församling eller åka på utbyte i ett annat land. Du kan också ge en gåva. Och du – välkommen som medlem i Svenska kyrkan om du inte redan är det.