Samtal
Foto: Svenska kyrkan/IKON

Samtal och stöd

I våra församlingar finns alltid någon som har tid att lyssna och samtala.

Själavårdande och stödjande samtal

Samtalen kan handla om tunga saker, att mista den man levt med. Eller andra saker, att fatta ett beslut, att stå vid ett vägskäl i livet eller att livet bara är allmänt komplicerat. Det kostar inget. Du måste inte bo i församlingen.
Våra präster erbjuder själavårdande och stödjande samtal under tystnadsplikt. Du är välkommen oavsett fråga eller storlek på problem och oavsett om du är medlem i Svenska kyrkan eller inte.

Sorg eller glädje

Kanske har du drabbats av sorg eller sjukdom, blivit arbetslös eller känner att du helt enkelt fastnat och har svårt att komma vidare, i ett missbruk eller i en relation. Kanske har du, tvärtom, varit med om någonting livsomvälvande och positivt.

Eller så är du kanske intresserad av att diskutera livsåskådning och tro. Ingen fråga är för liten eller för stor. Våra präster har en gedigen utbildning och har lång erfarenhet av att möta människor i olika situationer i livet.

Samtalen är kostnadsfria och vi för inga journaler.
Välkommen att höra av dig!

Bikt

Bikt betyder bekännelse

I bikten har du möjlighet att tala med en präst om sådant som stannar mellan dig och prästen. I bikten får du ta emot förlåtelse för något som tynger ditt hjärta eller ditt samvete, eller be om förlåtelse för något.

Alla präster har absolut tystnadsplikt.

Kontakta någon av våra präster vid bikt.

regnbåge i sjö

Leva vidare

För dig som förlorat en livskamrat eller nära anhörig ordnar vi regelbundet leva vidare-grupper för att tillsammans mötas och samtala.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.