Foto: Ingrid E del Castillo

Högtider i Leksands pastorat

Följ kyrkoårets höjdpunkter och firande i våra kyrkor och församlingar Nu går vi mot våren, pingst och konfirmation!

Kristi himmelsfärdsdag avslutar påsktiden. Jesus lämnar oss med ett löfte om en hjälpare.  Pingsten är påskens sigill. Vi firar att lärjungarna, och vi, har fått Anden -Guds osynliga närvaro som finns bland oss människor.

Med pingsten kommer också konfirmation.  Konfirmandtidens höjdpunkt och avslutning är konfirmationsgudstjänsten. Ordet konfirmation betyder bekräftelse och innebär att konfirmanden säger ja till sitt dop. Genom bön med handpåläggning får konfirmanden Guds välsignelse och kraft att möta livets olika situationer. Konfirmanderna sänds ut i världen för att göra den bättre både för oss själva och för våra medmänniskor

Konfirmation, handpåläggning
Konfirmation, handpåläggning Foto: Ingrid E del Castillo

KONFIRMATIONGUDSTJÄNST
Lördag 18 maj kl. 11.00,
Leksands kyrka

PINGSTDAGEN
Söndag , 19 maj, kl 11. Högmässa med konfirmander
Leksands och Djura kyrkor

Se även vår kalender

Vårens musik

Upplev vårens och försommarens konserter och musikgudstjänster i våra kyrkor.

Kristi himmelsfärd

På Kristi himmelsfärds dag lämnade Jesus jorden efter den fyrtio dagar långa uppståndelsen. Han lovade att alltid vara närvarande hos oss, men på ett annat sätt. Kristi Himmelsfärds dag firas ofta med gudstjänst ute i naturen.

Fönsterglasmålning av en vit duva mot gul bakgrund.

Pingst

Pingsten är den heliga Andens högtid. En högtid där vi blir påminda om att Gud finns både mitt bland oss och inom oss. Den heliga Anden är Guds osynliga närvaro.

Konfirmander tränar på sin predikan inför konfirmationsgudstjänsten.

Konfirmation

Du är inte ensam om att fundera över livet. Varje år väljer omkring 30 000 tonåringar att konfirmeras i Svenska kyrkan. Konfirmation handlar om Gud, livet och det du tycker är viktigt.

Närbild på guldfärgade kugghjul i ett urverk.

Årets högtider

Inom kristendomen finns det många högtider. Kristendomens viktigaste högtider är jul, påsk och pingst. De flesta av årets högtider kretsar kring händelser i Jesu liv, men det finns också högtider som lyfter fram helgon, martyrer och apostlar.