Kampanjer och widgets

Infoga en widget eller en kampanjbanner på din webbplats.

En widget är en komponent som redaktören kan dra in på en sida eller i en nyhet och som uppdateras automatiskt.

En kampanj är en banner med bild och text som leder till en sida som är extra aktuell eller som vi vill lyfta fram särskilt, till exempel till olika högtider, medlemssidan, bönewebben eller Acts kampanjer och insamlingar.

Kampanjer kan bara skapas av nationell nivå, men du som är redaktör kan välja att infoga dem på din webbplats.

1. Gå in på sidan där du vill ha widgeten.
  2. Klicka på plustecknet och välj funktionen Kampanjer och widgets.
  3. Välj önskat innehåll i listan över widgets.
  4. Gör eventuella inställningar.

• Kampanj
  • Dagens bibelord – nytt bibelord visas varje dag.
  • Bönewebben - visar både böner och ljus och besökare kan både tända ett ljus och be en bön direkt i widgeten. Du kan anpassa widgeten genom att välja bakgrundsfärg, plats och tema.
  • Bönewebben – jul. Visar böner och ljus och besökare kan både tända ett ljus och be en bön direkt i widgeten.
  • Be för mig – ett formulär att fylla i och skicka till en församling.
  • Kyrkoavgiftsuträknare – kan räkna ut vilken kyrkoavgift någon ska betala, beroende på ifylld inkomst.
  • Volontärbyrån – Om din församling är ansluten till volontärbyrån kan du lägga ut de uppdrag som finns registrerade på volontärbyrån på din webbplats. För att kunna göra det måste du först beställa en widget från Volontärbyrån, Ideellt forum. Mejla din beställning till: fredrik.hedlund@sensus.se

1. Gå till sidan där du vill ha en kampanj.
  2. Klicka på plustecknet och välj Kampanjer och widgets.
  3. Välj det översta alternativet i listan som visas: Kampanj.
  4. Välj mellan alternativen Välj kampanj eller Visa alltid aktuell kampanj. Kryssa i Visa alltid aktuell kampanj om du alltid vill ha en aktuell kampanj på din webbplats.
  5. Under fliken visning väljer du om kampanjen ska visas i fullbredd eller anpassas efter sidans innehåll. ​

Exempel på widget

Exempel på kampanjer

Be en bön. Tänd ett ljus.

Till bönewebben

Vem minns du?

Tänd ett ljus på bönewebben för någon du saknar.

Till bönewebben

Allhelgona – för dem vi minns

Läs om allhelgonahelgen

Går ni i bröllopstankar?

Läs om vigsel i Svenska kyrkan

Vi lever alla under samma himmel

Vi har alla samma rättigheter. Var med i kampen för varje människas rätt till ett värdigt liv.

Läs om Act Svenska kyrkan