Knappar

En knapp kan du använda när du särskilt vill lyfta fram något du vill att dina besökare ska göra på webbplatsen. Kanske boka dop, söka ett stipendium eller anmäla sig till en kurs.

Förutom att skapa egna knappar finns det färdiga knappar du kan använda. Delningsknappen längst ner på varje sida är förvald, men går att välja bort. Lämna snabbt-knappen kan du använda på sidor med känsligt innehåll.

Skapa en egen knapp

Låt knapptexten vara kort och tydlig. Den ska gärna innehålla ett aktivt verb så det blir tydligt för besökaren vad hen förväntas göra och vad som händer om man klickar på knappen.

1. Gå till sidan där du vill ha knappen.
  2. Klicka på plustecknet och välj knappar.
  3. Välj en tydlig rubrik (valfritt).
  4. Skriv en beskrivning som gör det tydligt för besökaren vart hen kommer genom att klicka på knappen (valfritt).
  5. Skriv en kort och aktiv knapptext, till exempel boka dop eller hitta församling.
  6. Välj länk genom att klistra in en extern url eller klicka på bläddra och välja bland interna sidor.
  7. Välj en bakgrundsbild (valfritt). Om du väljer att ha en bakgrundsbild: tänk på kontrasterna och på att bilden inte får vara för rörig.
  8. Välj färg på texten så att kontrasten mellan text och bakgrund blir bra (bara aktuellt om du valt att ha en bakgrundsbild). Mörk text gör bakgrunden ljusare, vit text gör bakgrunden mörkare.

Dina val påverkar hur knappen ser ut

Du styr över hur knappen ser ut genom att välja vilka fält du fyller i.

Användningstester visar att en knapp med bara knapptext leder till något fler klick än en knapp med bakgrundsbild. En teori är att knappar med bakgrundsbild kan misstas för reklam, vilket gör att besökare ignorerar dem. Ibland kan det ändå vara befogat att använda en bakgrundsbild – låt sammanhanget avgöra.

Exempel på olika utseenden

Dela sida eller Dela händelse

Längst ner på varje sida finns en knapp för de besökare som vill dela den. Knappen går att välja bort genom att gå in i administrationen, klicka på fliken Publiceringsalternativ och kryssa ur rutan Visa delningsknapp.

Längst ner på våra kalenderhändelsesidor finns istället knappen Dela händelse. Den går inte att välja bort.

Lämna snabbt-knapp

På sidor med känsligt innehåll, till exempel våld i nära relationer, kan du lägga till en så kallad Lämna snabbt-knapp. Den lägger sig längst upp till höger på sidan och följer med när besökaren skrollar. Genom att klicka på knappen lämnar besökaren sidan och hamnar istället på en neutral sida, i det här fallet google.com.

För att lägga till knappen på en sidan, gå in under fliken publiceringsalternativ och bocka i rutan Visa lämna snabbt-knapp.
Läs mer om lämna snabbt-knappen på svenskakyrkan.se.

Skärmdump som visar hur lämna snabbt-knappen ser ut på en sida om våld i nära relationer.