Ämnesområden

Ämnesområden kan användas för att visa upp allt innehåll inom samma ämne.

Tagga innehåll med ämnesområden för att kunna skapa listor med till exempel protokoll, nyheter, dokument eller bilder. Ämnesområden är också bra för att kunna samla ihop och visa en viss typ av kalenderhändelser. Du kan också för din egen skull tagga till exempel bilder som hör till vissa sidor med ett ämnesområde, så att du lätt hittar dem.

När du skapar nytt innehåll och taggar upp det med ämnesområdet, dyker det automatiskt upp i listan.

Lokala och gemensamma ämnesområden

Det finns lokala ämnesområden som är kopplade till din enhets webbplats, och gemensamma ämnesområden som alla som har en webbplats under svenskakyrkan.se-domänen kan använda.

De lokala ämnesområdena kan du skapa, ändra och radera.

De gemensamma ämnesområdena kan du använda för att tagga upp innehåll, men du kan inte administrera dem själv.

1. Gå till menyrubriken Ämnesområden i administrationen.
  2. Lägg till nytt ämnesområde.
  3. Ge ämnesområdet ett namn, en beskrivning och välj vilken webbplats det ska höra till.
Skärmdump som visar var i administrationen du skapar ett nytt ämnesområde.

1. Gå till listan med befintliga ämnesområden.
  2. Klicka på skiftnyckeln för att redigera eller på krysset för att radera.​

Klicka på pilen bredvid ämnesområdets namn för att se om det används någonstans. Det går bara att radera ämnesområden som inte används.

1. Gå till innehållet du vill tagga med ett ämnesområde.
  2. Klicka på fliken Ämnesområden.
  3. Under Ämnesområden, klicka på pilen och välj ämnesområde. Alternativt börja skriv, så visas de ämnesområden som finns och som stämmer överens med stavningen.
  4. Välj ämnesområdet du vill koppla dokumentet till. Du kan välja ett eller flera.
  5. Spara och publicera.
Skärmdump som visar hur du taggar en nyhet med ämnesområde..

Om du taggar upp dokument eller bilder med ämnesområden kan du sedan välja att visa upp dem i en lista eller i ett bildspel. När du har taggat upp det du vill visa upp går du till webbsidan och skapar listan eller bildspelet därifrån. Välj vilken typ av innehåll listan eller bilspelet ska visa och vilka ämnesord det ska vara taggat med.

Tips på gemensamma ämnesområden att använda.​

Digital aktivitet​

Kalenderhändelser taggade med Digital aktivitet visas bland de digitala aktiviteterna i kalendern. Fungerar för dig som har Eniac/Aveny eller Sharepoint. Har du en annan kalenderleverantör anger du istället ordet ”digital” eller "digitalt" i rubriken.

Finska

Kalenderhändelser taggade med Finska, syns i kalendern på den gemensamma sidan om finsk verksamhet.

Lediga tjänster

Webbsidor med jobbannonser som taggas med Lediga tjänster syns i listan med lediga jobb i församlingar, pastorat och stift på svenskakyrkan.se.

Publicera församlingens lediga jobb på svenskakyrkan.se - lathund.

Orgel

Kalenderhändelser taggade med Orgel syns de på den gemensamma sidan Kulturarvet orgeln.

Pilgrim och pilgrimsvandring

Kalenderhändelser taggade med Pilgrim och pilgrimsvandring syns i kalendern på den gemensamma sidan om pilgrimsvandringar.