Formulär

Infoga ett formulär på din webbplats. Du kan till exempel använda formulär för att samla in anmälningar eller synpunkter.

Formulären som du kan bygga själv i admin är enkla till sin uppbyggnad. Vill du göra mer komplexa formulär och jobba på ett bättre sätt med uppföljning kan du använda Forms, som är en del av Microsoft 365.

Oavsett vilken formulärlösning du använder måste du se till att alla formulär som samlar in personuppgifter följer GDPR.
Det här gäller enligt GDPR – läs mer på imy.se.

Skapa formulär i administrationen

Du kan skapa formulär på två olika sätt.

  1. Skapa formuläret direkt på en webbsida. Då kan det bara användas på just den sidan.
  2. Skapa ett fristående formulär via rubriken Formulär på administrationens startsida. Då kan det återanvändas på flera sidor. Ett fristående formulär kan du också kopiera, så att du slipper börja om från början nästa gång du behöver ett liknande formulär.

Du kan infoga ett formulär på alla typer av sidor på din webbplats, men du kan bara ha ett formulär per sida.​

Gör så här för att lägga till ett formulär på en webbsida:

  1. Klicka på plustecknet och välj funktionen Formulär.
  2. Välj om du vill använda ett befintligt formulär eller om du vill skapa ett nytt.
  3. Bygg upp formuläret genom att välja valfritt antal formulärfält. Du kan välja mellan Förklarande text, Textfält, Kryssruta, E-post och Textruta.
  4. Redigera, ändra ordning eller ta bort fält genom att klicka på ikonerna till höger:
    Pennan=redigera, soptunnan=släng, pilarna=dra och släpp för att ändra ordning.
  5. Ange vilka formulärfält som ska vara obligatoriska.
  6. Gå till fliken Inställningar och ange hur formulärsvaren ska hanteras.

  1. Klicka på fliken Inställningar. Där väljer du hur formulärsvaren ska hanteras.
  2. Ange vilken e-postadress som formulärsvaren ska skickas till. Det ska helst vara en gemensam e-postadress som kollas av regelbundet. Ange flera e-postadresser genom att separera dem med kommatecken.
  3. Ange ämne för meddelandet, det vill säga vad som ska stå i ämnesraden i de e-postmeddelanden som kommer från formuläret. Ett tydligt ämne gör att du och dina kollegor lätt hittar svaren i inkorgen.​
  4. Välj eventuellt vilken text som ska stå på knappen under formuläret. Om du inte väljer något så kommer det att stå Skicka.
  5. Välj vad som ska hända när besökaren klickat på skicka. Du kan antingen välja att visa en text eller låta besökaren komma till en specifik sida på webbplatsen. Berätta vad som kommer att hända med svaret och om man kan förvänta sig någon återkoppling.
  6. Välj om du vill skicka en bekräftelse till dem som har angett sin e-postadress. Ange vad som ska stå i bekräftelsemejlet genom att ange ämne och meddelande. Bekräftelsemejlet innehåller bara det du som redaktör skrivit in, det skickas alltså inte ut någon sammanställning av formulärsvaren eftersom det innebär en säkerhetsrisk.

Så här kan ett formulär se ut

Välj ett av följande alternativ:

Villkor