Infoblock

Med ett infoblock kan du återanvända information på flera ställen på webbplatsen, men du behöver bara uppdatera den på ett ställe. Infoblocken liknar en standardsida, men utan toppbild, rubrik och ingress.

Om du vill återanvända samma information på flera webbsidor kan du skapa ett infoblock. Infoblocket infogar du sedan på en standardsida, som redan har rubrik, ingress och eventuellt en bild.

Infoblock passar till exempel till puffväggar och formulär. Undvik infoblock med renodlat textinnehåll. Om du duplicerar samma text på flera sidor leder det nämligen till intern konkurrens vilket ger sämre sökträffar på till exempel Google.

Skapa ett infoblock

1. Gå in på administrationens startsida. I vänstermenyn listas Infoblock. Klicka på plustecknet till vänster om Infoblock.
  2. Ge infoblocket ett namn. Detta blir inte synligt utåt, utan visas bara inne i administrationen.
  3. Under fliken Publiceringsalternativ kan du välja en annan än den förvalda webbplatsen och du kan välja datum för publicering och avpublicering, om du vill.
  4. Under fliken Ämnesområden kan du välja ett eller flera ämnesområden, om du vill.
  5. Gå tillbaka in under fliken Innehåll och klicka på plustecknet.
  6. Lägg till vilka delar infoblocket ska ha. Du gör på samma sätt som när du bygger en standardsida. Undvik att lägga in textblock, men lägg till exempel gärna in puffar.
  7. Du kan inte förhandsgranska infoblocket, utan du får spara och publicera.

Nu har du skapat ett infoblock som du kan infoga på valfri webbsida.

Infoga infoblock på en webbsida

1. Öppna sidan där du vill ha infoblocket och klicka på plustecknet, antingen direkt under ingressen eller längre ner på sidan.
  2. Klicka på Infoblock och välj vilket infoblock du vill infoga.

Gemensamma infoblock

Ibland, till exempel inför högtider, tar webbgruppen på nationell nivå fram infoblock som alla församlingar och pastorat kan använda. Dessa kan bestå av puffar och kampanjer som leder till nationella sidor. Gemensamma infoblock spar tid åt dig som redaktör, eftersom de gör att du kan komplettera en webbsidas lokala innehåll med nationellt innehåll bara med ett par knapptryck.

För att dra in ett gemensamt infoblock, klicka på plustecknet på standardsidan och gå in under drop down-menyn Webbplats. Välj webbplatsen Gemensamt material att dela. Där kan du välja det infoblock du vill använda.

Exempel på infoblock

​Här nedan ser du det gemensamma infoblocket Jul.

Mittgången i en fullsatt kyrka. Längst fram står en kyrkokör i julkläder mellan två julgranar och sjunger.

Välkommen i jul

I en orolig tid får vi fira julens mirakel tillsammans. Kyrkan är öppen och du är välkommen, precis som du är.

Hitta gudstjänster och aktiviteter som passar dig

En blond liten flicka i snickarbyxor och stickad tröja sitter i en kyrkbänk. Andra besökare syns suddigt i bakgrunden.

Vad händer i kyrkan i jul?

I vår kalender hittar du händelser och verksamheter, nära dig eller på en specifik plats.

Åtta körsångare står och sjunger på coronasäkert avstånd från varandra i Umeå stads kyrka.

Inspelade konserter i juletid

Välkommen att ta del av konserter med advents- och julpsalmer, sånger och körstycken – från soffan där hemma.

Få inspiration till dina egna jultankar

En man sitter på en stubbe och blickar ut över en snötäckt sjö.

Tankar inför helgen – under advent och jul

Läs en prästs funderingar inför helgen. Nytt blogginlägg publiceras varje torsdag.

Någon har tänt ljus och läser bibeln.

Julevangeliet

Läs eller lyssna på julevangeliet – den text ur Bibeln (Lukasevangeliet 2:1-20) som handlar om Jesus födelse.

Se en animerad film om julens händelser

Be en bön eller tänd ett digitalt juleljus på bönewebben