Foto: Sven Alfredsson

Under 18 år: gratis utan biljett
Biljetter via tickster.com och Coop City, förbutiken
Insläpp i kyrkan från 18.00

Joseph Haydn’s Stabat mater Hob. XXa, skrevs 1767, och det första framförandet var förmodligen den 25 mars 1768 i Wien med Haydn som dirigent vid cembalon.
Pergolesis komposition av Stabat mater var redan populär på Haydns tid, trots kritik att verket inte ansågs tillräckligt allvarligt. I sin komposition använde Haydn vissa detaljer av Pergolesis verk som modell till vissa av satserna.
Verket framförs inte alltför ofta men är oemotståndligt; den rika instrumenteringen, de vackra melodierna och de mäktiga harmonierna gör verket till en riktig pärla i den klassiska kyrkomusikaliska repertoaren.

Göteborg Baroque startades 2003 av dess konstnärliga ledare Magnus Kjellson.
Man har sedan dess skapat ett större intresse och medvetenhet kring barockmusiken genom sin konsertserie på hemmascenen i Tyska Christinae kyrka i Göteborg. Ensemblen framför regelbundet de välkända stora barockverken och letar dessutom fram helt okända musikaliska pärlor som får klinga för första gången sedan sin samtid.