Frågor och svar

Här finns svar på de vanligaste frågorna om konfirmation

Får alla bli konfirmerade? Måste jag tro på Gud för att vara konfirmand? Jag är inte döpt...?

Du behöver inte vara döpt. Du behöver inte ens vara säker på att du tror på Gud. Vare sig du tror, tvivlar eller bara är nyfiken så är du välkommen.
Att delta i konfirmandåret innebär inte att du måste bli konfirmerad. Du kan börja och senare ta ställning till om du vill fortsätta. Är du inte döpt så döps du under konfirmationstiden, innan konfirmationen.

När konfirmeras man?

Inbjudan till konfirmation får du det år du fyller 14 år och börjar 8:an. Man blir konfirmerad framåt våren/sommaren det år man fyller 15. Man kan även bli konfirmerad som äldre.

Kan jag gå i en konfirmandgrupp i en annan församling?

Naturligtvis kan du välja att bli konfirmerad i vilken församling du vill. Du väljer det alternativ som passar dig bäst. Du hittar fler konfirmandgrupper via webben
svenskakyrkan.se/konfirmation/konfirmandsok

Är det kul?

Absolut! Varje år väljer cirka 30 000 tonåringar att bli konfirmerade i Svenska kyrkan och utvärderingar visar att nästan alla tycker att det var roligt och överträffade deras förväntningar.

Kan jag vara i samma grupp som mina kompisar?

För det mesta brukar det gå att ordna så att du hamnar i samma grupp som dina kompisar. Men det kan vara bra att anmäla sig tidigt så att grupperna inte blir fullbokade.

Om jag har särskilda behov?

Via Lunds stift kan du med särskilda behov få mer information om andra konfirmandgrupper. Kontakta stiftsadjunkt Fredrik Beverhjelm, tel: 046 - 15 55 40
fredrik.beverhjelm@svenskakyrkan.se

I Åhus finns det möjlighet att gå i en konfirmandgrupp med inriktning på friluftsliv och för personer med särskilda behov. Se ahuslagret.se.

Har du fler frågor om våra grupper? Kontakta vår konfirmationsledare
Linda Åkesson, 076-636 54 58,
linda.akesson@svenskakyrkan.se