Foto: Sven Alfredsson

Angående händelser i Heliga Trefaldighets kyrka

Massmedia har rapporterat om händelser i Heliga Trefaldighets kyrka som har varit störande för besökare och personal och de åtgärder i form av bevakning som vi vidtagit är för att skapa en trygg miljö för alla.

Vi skall vara en öppen kyrka. Kyrkan är Guds hus, ett fridens hus dit alla är välkomna. Men man måste respektera rummet och andra människor.

De åtgärder som vi nu har vidtagit och det ytterligare samarbete vi vill ha med ordningsvakter i närområdet gör att ingen skall behöva vara rädd att komma till kyrkan.

Det som beskrivs som nya människor och nya grupper som kommit till kyrkan är svenska män i åldern 35 – 45 år med missbruksproblematik. De kommer från andra ställen i Skåne, bland annat Malmö och Helsingborg. Att de söker sig till Kristianstad beror enligt Polisen att det finns en privat mottagning för tunga missbrukare i centrum.

Det är viktigt att även dessa får hjälp. Vår tro är att ingen människa är förlorad och att ingen situation är hopplös. Tillsammans kan vi medverka till förändring.