Vibyggerå kyrka

Efter att församlingen växt ur Vibyggerå Gamla kyrka stod äntligen den nya kyrkan färdig år 1874. Kyrkobyggnaden är i nyklassicistisk stil ritad av Johan Fredrik Åbom. Man fick 42 år i kyrkan innan den eldhärjades 1916 efter ett åsknedslag.

Kyrkan återuppfördes med sina gamla yttermurar år 1917-1919. Den största skillnaden var att man nu placerade sakristian i norr och inte som tidigare öster om koret. Kyrkan är en traditionell putsad långhuskyrka med västtorn och mindre abisidalt kor. Taket i rött tegel. Invändigt är kyrkorummet välbevarat, sparsmakat, ljust och harmoniskt i blått och guld.

På 70-talet byggdes den bakre delen av kyrkan om - bänkar under läktaren togs bort och där inreddes istället med kapprum, toaletter och brudkammare.

Virtuell rundtur i Vibyggerå kyrka

Välkommen att kika in i Vibyggerå kyrka. Klicka här för en virtuell rundtur!