Vägkyrka - Ytterlännäs gamla

En sevärd kyrka med rik historia, där guidning, hembakat fika, utställningar mm erbjuds. Välkommen förbi i sommar!

Under sommaren är Ytterlännäs Gamla kyrka öppen som vägkyrka, med start efter midsommar alla dagar mellan kl. 10:30-16:00.

Under vägkyrkoperioden erbjuds daglig guidning av kyrkan samt fikaförsäljning av våffla, toast, äppelpaj, kladdkaka, kaffe/te & läsk i den intilliggande fikastugan. (Betalkort/Swish, ej kontant)

I Ytterlännäs Gamla kyrka möter du flera olika stilepoker. Stenkyrkan är från 1200-talet, valv & kalkmålningar från 1400-tal och kyrkans träinredning är helt orörd sedan 1700-talet. I kyrkan finns även Haaken Gullesons madonna från tidigt 1500-tal.

Läs mer om Ytterlännäs Gamla kyrka

Öppettider sommaren 2023

26 juni - 6 augusti, alla dagar kl. 10:30-16:00, med andrum 14:00.

Efter 6 augusti kan guidningar i gamla kyrkan bokas via 0612-855 31.

Pyssel i medeltida verkstad
I samband med vägkyrkans öppettider har den medeltida verkstaden bredvid kyrkan öppet. Barnen är välkomna att färglägga sin egen kyrka eller rita en teckning att ta med eller hänga upp i verkstaden.

Utställningar
Den medeltida verkstaden delar lokal med veckovisa utställningar från bygden samt en boksamling med konst-, kultur- och bygdehistoria.

Tipspromenad
Nytt för i år är en tipspromenad både för vuxna och barn som finns uppsatt längs kyrkstigen. Rätta svaren finns i kaffestugan och barnen får en överraskning efter tipspromenaden!

Karta

Ytterlännäs Gamla kyrka ligger längs med väg 333 mellan Bollstabruk och Nyland.

Fler vägkyrkor att besöka

Vägkyrka - Nordingrå

Välkommen förbi Nordingrå kyrka efter midsommar och fem veckor framåt, då den hålls öppen som vägkyrka varje måndag till lördag. Vägkyrkoguider finns på plats för att visa och berätta om kyrkan, församlingen och bygden.