Ukrainas flagga vajar i vinden
Foto: Linus Ottosson

Vi hissar Ukrainas flagga

Nyhet Publicerad

Nu hissas den ukrainska flaggan på några väl synliga platser i Kramfors pastorat. Ett visuellt sätt att uttrycka stöd i denna humanitära kris som kriget medför.

Flagghissningen blir en symbolisk handling som får representera vårt stöd för alla drabbade. Låt oss alla fortsätta be för hela situationen, människor i Ukraina och på flykt.

Vill du bidra ekonomiskt, skänk då gärna en gåva till Act Svenska kyrkan som förmedlar nödhjälp genom partners på plats. Swisha din gåva till 900 1223, skriv AKUT i meddelandefältet.

Färgerna i Ukrainas flagga symboliserar de stora sädesfälten under en blå himmel.

Gud,
vi ber om eldupphör.
Fält fria från pansarvagnar.
Himmel fri från missiler och stridsflyg.
Vi ropar till dig i bön om fred.
Amen.

Act Svenska kyrkan agerar för Ukraina

Kriget i Ukraina drabbar många. Läget är akut! Behoven är stora och fortsätter att öka. Våra lokala partner finns på plats och stöttar befolkningen. Humanitära insatser pågår och fler förbereds. Din gåva behövs!

Be en bön för fred

På bönewebben kan du tända ett ljus eller be en digital bön för fred.