Gudmundrå läktarorgel och Håkan Dahlén
Foto: Sven Palmquist

Orgelkonsert med Håkan Dahlén

Nyhet Publicerad

"Låt orgeln få sjunga ut" - Lördag 27 mars 19:00 bjöd Håkan Dahlén, en av Sveriges mest framstående konsertorganister, på musik från Gudmundrå kyrka. Välkommen att ta del av konserten även i efterhand!

Konserten spelades in från Gudmundrå kyrka och sändes via Gudmundrå församlings facebooksida. Se den nu även i efterhand - Länk till konserten

Presentation av Håkan och konserten

Håkan Dahlén är till vardags organist i Själevad, Mo och Björna pastorat men bosatt i Nyland. Han undervisar också på Mellansels folkhögskola och är en erkänt duktig konsertorganist, som älskar sitt instrument orgeln.

Med den möjlighet som en digital konsert ger vill Håkan ta oss som ”konsertbesökare” med på en resa där vi får uppleva både musiken och instrumentet.

- Jag vill fokusera på "vår egen orgelbyggare" och detta magnifika instrument, säger Håkan.

Läktarorgeln i Gudmundrå tillverkades av Johannes Menzel Orgelbyggeri i Utansjö och stod klart för invigning 1998.

- Jag kommer väldigt kort att berätta om några av orgelns stämmor som jag använder så att de som lyssnar känner igen klangerna i musiken. Kanske blir det även lite av det vackra spelbordet och de tekniska möjligheter som finns.

Konserten kommer att innehålla musik med många gemensamma drag där Bach är en naturlig hörnpelare som får inleda och avsluta.

Konsertprogram - med Håkan Dahléns egna kommentarer

Bach - Preludium och fuga a-moll (BWV 53)
- Spelas med en mjukt sjungande registrering. Fugan är en dans i 6/8 takt, lågmäld men svängig musik som slutar med ett abruptsio i pianissimo.

Claude Debussy - Arabesque nr.1
- Debussy spinner vidare på Bachs idé om brutna treklanger. Omöjligt att veta men liksom Franck så kanske också Debussy inspirerades av Bach. Det här är ju pianomusik men den klingar oerhört fint på orgelns flöjter!

César Franck - Choral, a-moll
- Konsertens höjdpunkt, som tar hela orgelns klangliga möjligheter i anspråk. Franck var en enastående improvisatör som säkerligen använde Bachs tonslingor när han fantiserade vid sin orgel i Sainte-Clotilde. Choralen komponerades 1890, strax före Francks död.

Debussy - Dans Tarantelle Styrienne
- Åter till Debussy och hans Dans Tarantelle Styrienne som också är pianomusik.
En italiensk folkdans i ett svindlande tempo som bara ökar, en dans för både händer
och fötter, precis som Bachs fuga.

Bach - Concerto i d-moll
- Bach hade också förebilder och en stor inspiratör var Italiens Antoni Vivaldi som skrev konserter för stråkorkester, Bach har här transkriberat concerto i d-moll för orgel. Vivaldi kanske är mest känd för sina årstider. I den här musiken kan man nog också höra årstider: sats 1; våren, sats 2; sommar, sats 3; höst, sats 4; vinter.

Evenemanget görs i samverkan med studieförbundet Sensus.