Våra kyrkogårdar

Kramfors pastorat förvaltar elva kyrkogårdar. För frågor rörande våra kyrkogårdar vänligen kontakta kyrkogårdsexpeditionen.

• Bjärtrå
  • Dal
  • Gudmundrå
  • Nora
  • Nordingrå
  • Skog
  • Styrnäs
  • Torsåker
  • Ullånger
  • Vibyggerå
  • Ytterlännäs

Kyrkogårdsexpedition

0612 - 855 00 (knappval 1), mån, tis, tors 10-12, ons 13-15
kramfors.kyrkogardsexp@svenskakyrkan.se

Besök kan tas emot efter tidsbokning.

Kyrkogårdstjänster

Här finner du information och aktuell prislista för de servicetjänster vi erbjuder på våra 11 kyrkogårdar.

Vy över Dals kyrkogård

Virtuell rundtur på våra kyrkogårdar

Visste du att du kan besöka kyrkogårdarna utan att fysiskt vara där? Med hjälp av din mobiltelefon, surfplatta eller dator kan du i lugn och ro göra virtuella rundturer hemifrån och kanske rent av upptäcka nya detaljer du tidigare inte sett.

Kist- och urngravar

En kista eller urna kan gravsättas på en traditionell begravningsplats, i naturmark eller i urngravlund.

Minneslund och askgravlund

Gemensamt för minneslund och askgravlund är att platsen för gravsättning inte märks ut och att askor grävs ner i ett gemensamt gravområde.

Gravrätt

När de anhöriga valt en gravplats, ska de bland sig utse en eller flera personer som ansvarar för graven. Den eller de gravrättsinnehavarna bestämmer vem/vilka som får gravsättas i graven och ansvarar för dess skötsel.

Gravstenssäkerhet

Ibland får vi frågor om varför en del kyrkogårdar har gravstenar som är fastspända eller lagts omkull. Här kan du läsa en förklaring.

Vi söker nya gravrättsinnehavare

Har det kommit upp en skylt vid en anhörigs grav? Då innebär det att gravrättsinnehavare för den graven saknas.