Dopgudstjänsten

När en människa ska döpas samlas familj och vänner i kyrkan eller på den plats där dopet ska ske. I många kyrkor brukar den som ska döpas, föräldrar och faddrar gå tillsammans genom kyrkan fram till dopfunten. Det blir en vandring från vardagslivet till dopet.

Dopgudstjänst i kyrka
Dopgudstjänstens centrum är dopfunten. Där kan vi sjunga psalmer som den som ska döpas eller dennas familj har valt. Här läser också till exempel en fadder texten ur Bibeln om varför vi har dop.

Alla som är med vid dopgudstjänsten inbjuds att tillsammans läsa kyrkans trosbekännelse. Den är en sammanfattning av vad hela kyrkan står för.

Vatten hälls upp i dopfunten eller dopskålen. Det är också möjligt att döpa i en sjö eller å. Den som ska döpas får vatten öst tre gånger över sitt huvud. Vi döps i den treenige Gudens namn – Fader, Son och Helig Ande.

I Gustafskyrkans församling överlämnas ett Dopljus. Dop- och fadderbevis delas ut till någon av föräldrarna och till faddrarna.

Efter en bön om att den Heliga Anden alltid ska vara med och inspirera och leda den döpta människan sänds alla ut i  vardagen igen. Det sker efter att prästen har läst en 2000 år gammal Välsignelse där Gud ger sitt löfte att alltid vara med oss. Vandringen ut ur kyrkan eller bort från dopplatsen berättar att vi lever hela livet på vandring och med möjlighet att fylla på från den kraftkälla som dopet är. En gång döpt, döpt för livet. Gud tar inte bort sina löften och sin kallelse. Gud tror på dig.