Foto: Deesha Chandra

Ett välsignat bröllop
Bröllop är fest - ett minne för livet. Att gifta sig borgerligt eller kyrkligt ger samma legitimitet, men i kyrkan får vi också be om Guds välsignelse över äktenskapet.
Att ha vigsel och bröllop i kyrkan behöver inte betyda att det måste vara stort eller påkostat. Inte heller behöver det vara många närvarande. Det viktiga är att offentligt betyga sin kärlek till varandra och sin vilja att leva hela livet tillsammans.

Kärleken är tålmodig och god. Kärleken är inte stridslysten, inte skrytsam och inte uppblåst. Den är inte utmanande, inte självisk, den brusar inte upp, den vill ingen något ont. Den finner inte glädje i orätten, men gläds med sanningen. Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den. Men nu består tro, hopp och kärlek, dessa tre, och störst av dem är kärleken. (1 Korintierbrevet 13:4-7, 13)

Att gifta sig borgerligt eller kyrkligt har samma värde inför lagen, men en kyrklig vigsel består av en gudstjänst med många symboler. I Guds och alla vittnens närvaro lovar ni varandra att vårda kärleken och stå vid varandras sida livet ut. Tillsammans ber vi Gud att välsigna ert äktenskap och finnas med i både glädje och sorg.

Alla är välkomna att fira sitt bröllop i Svenska kyrkan, men som regel behöver minst en av er vara eller bli medlem i Svenska kyrkan. Det är inget hinder om den andra tillhör en annan kyrka eller religion.

Närbild på två personer med vigselringar som håller hand.

Vigselgudstjänsten

Vigselgudstjänsten utformas i samråd mellan brudparet, prästen och en musiker. Prästen är ytterst ansvarig för vigselgudstjänsten och dess olika moment.

En brudgum trär vigselringen på sin blivande frus finger.

Bröllopet rymmer många symboler

Vid livets stora förändringar använder vi ofta riter och symboler. De har en känslomässig funktion och de hjälper oss att lämna det gamla och kliva in i det nya.

här kan du beställa vigsel direkt på hemsidan:

Har du frågor kring beställning av vigsel?

Kontakta Nils Lindmark, kyrkoskrivare: 018-34 68 19
nils.lindmark@svenskakyrkan.se

Telefonnummer till expeditionen: 018-34 10 40.
Telefontider: Mån, ti, to, fre (kl. 10-12)