Foto: Mårten Gudmundhs

Gravskötsel

En välvårdad kyrkogård är för många människor en plats som ger ro och tillfälle för eftertanke.

Ansvaret för skötseln av kyrkogården delas mellan kyrkogårdsförvaltningen och gravrättsinnehavaren. För att hålla den i fint och värdigt skick sköter kyrkogårdsförvaltningen de gemensamma ytorna och du som gravrättsinnehavare ansvarar för att vårda din grav. Om du vill hjälper vi dig att ta hand om gravskötseln.

Beställning av skötsel

Klicka på den här länken för att komma till beställning av skötsel

Om du sköter graven själv

Om du väljer att sköta graven själv måste du tänka på att putsa gräskanter och hålla planteringsytan fri från ogräs. För dig som har grusgrav vill vi gärna påminna om att rensa ogräs på grusytan också.

Gravlyktor och marschaller

Gravlyktor och marschaller får placeras på graven under tiden 1 oktober – 30 april. För att underlätta skötselarbetet och minska brandrisken ska lyktor tas bort under sommarsäsongen.

Brist på skötsel

Tyvärr förekommer brist på skötsel av en del gravar. Kyrkogårdsförvaltningen försöker på olika sätt få kontakt med anhöriga till gravar som inte hålls i vårdat skick.

Adressändring

Meddela oss  din nya adress om du flyttar.