Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Begravning

Begravning är ett sätt att ta farväl och är en viktig del i sorgearbetet. Alla sörjer vi på vårt eget sätt, därför är det viktigt att varje begravning anpassas till den situation som råder och till den avlidne eller anhörigas önskemål.

När du som anhörig eller vän mister en närstående ställs du inför sorg och saknad, men också inför praktiska frågor. De flesta väljer att anlita en begravningsbyrå för de praktiska arrangemangen. Men du kan även ordna hela eller delar av begravningen själv.

Boka begravning

Begravningsbyrå eller anhörig till den avlidne är välkommen att kontakta pastorsexpeditionen för bokning av begravning. Kils pastorat har fasta begravningstider både för kyrkliga och borgerlig begravning.

Begravningsombud

Begravningsombudet har som uppgift att företräda dem som inte tillhör Svenska kyrkan i begravningsfrågor.

Begravningsombud anders@avient.se, 070-384 76 53

Pastorsexpeditionen

Besöksadress: Långgatan 37, 665 30 Kil
Postadress: Kils pastorat, Box 157, 665 24 Kil
E-post: kils.pastorat@svenskakyrkan.se

Öppettider och telefontid helgfria vardagar:
Mån, tis, ons, fre kl. 10.00-12.00
Tis, tors kl. 13.30-15.00

Avvikande öppettider:

När någon dör och ska begravas

Här kan du läsa om det praktiska som ska göras när en människa dör och vad du behöver tänka på när du planerar en begravningsgudstjänst.

En liten vit sten med texten Älskade morfar.

När någon dör

Vem tar hand om kroppen när någon dör? Vilka räknas som närmast anhöriga och vad ska de göra? Här kan du läsa om vad som ska göras när någon dör, och av vem.

En begravningsbukett i form av ett hjärta av röda rosor står framför en kista.

Planera en kyrklig begravning

På den här sidan berättar vi steg för steg om hur du kan vara med och planera för begravningsgudstjänsten – och om det som händer före och efter den.

En man sitter på en klippa vid vattnet.

Önskemål om min begravning

Hur vill du att din egen begravning ska se ut, den dag det är dags? Skriv gärna ner dina önskemål eller berätta om dem för någon.

Prata med barnen

Det kan vara svårt att prata med barn om döden och begravning. Filmen nedan är framtagen med barn i förskoleåldern som främsta målgrupp men passar alla åldrar. Se den tillsammans med barnet och samtala kring vad som händer i filmen.

Att välja gravplats och att sköta om en grav

Om inte den avlidna personen berättade hur den ville ha det redan när hen levde, behöver de anhöriga välja hur och var hen ska begravas.

En skylt med texten Minneslund

Ordna en gravplats

Kyrkogårdsförvaltningen kan erbjuda kist- och urngravplatser, minneslund och askgravlund i fin naturmiljö på Stora Kils-, Frykeruds och Boda kyrkogårdar. Vi visar er gärna tänkbara alternativ på vald kyrkogård och informerar om de regler som finns för de olika gravfälten.

Ett kors på en gravplats

Vad får jag för begravningsavgiften?

Oavsett om man är medlem i Svenskakyrkan eller inte betalar alla en obligatorisk begravningsavgift. Avgiften betalas via skattsedeln. Här kan du se vad som ingår.

Stora kils kyrkogård

Våra kyrkogårdar

Inom Kils pastorats kyrkliga samfällighet finns tre kyrkogårdar; Boda kyrkogård, Frykeruds kyrkogård och Stora Kils kyrkogård. Alla kyrkogårdar har en minneslund och askgravlund. Kyrkogårdsförvaltningen sköter även gamla kyrkplatsen Apertin.

Ett litet skjul med trädgårdsverktyg

Gravskötsel

En begravningsplats är för många människor en plats som ger ro och tillfälle till eftertanke. Som gravrättsinnehavare kan du själv välja hur begravningsplatsen ska skötas om – vill du själv ansvara för gravskötseln eller vill du ge oss ditt skötseluppdrag?