Frågor och svar

Undrar du över något speciellt som du inte hittar under kyrkogårdsförvaltningens sidor? Se nedan ifall du finner din fråga och ett svar från oss.

Gravskötsel

Hur beställer jag gravskötsel?
Du ringer till vår expedition för gravskötsel, telefonnummer 0150-772 00 - anknytning 2 eller skickar ett mejl till katrineholmsbygden.kyrkogardar@svenskakyrkan.se

Hur länge har jag min årliga skötsel?
Perioden för den årliga skötseln avslutas vid allhelgona och påbörjas igen runt mars-april beroende på väderlek.

Kan jag beställa plantering av blommor när som helst under året?
Ja, det kan du! Ring kyrkogårdsexpeditionen så får du hjälp med vad du ska ha för plantering. Klicka här för att läsa mer om årets planteringar.

Hur ofta tar ni bort vissna buketter i vas?
Vi tar bort blommor för dem som har beställt skötsel. Vi plockar bort vissna vasblommor en gång/vecka under säsong. Skötselsäsongen påbörjas med vårstädning under mars månad och avslutas under allhelgona. Därefter plockar vi bort ljus.

Kan jag få tips om hur jag ska ta hand om skadedjur i mina blommor?
Ja det kan du få. Du får lättast hjälp om du frågor någon av våra anställda på den kyrkogård som du besöker. Om du besöker kyrkogården efter arbetstid kan du maila in till kyrkogårdsexpeditionen på katrineholmsbygden.kyrkogardar@svenskakyrkan.se

Kan ni ge tips och inspiration till vad jag ska ha för blommor på graven?
Du kan få direkt hjälp om du frågor någon av våra anställda på den kyrkogård som du besöker. Om du besöker kyrkogården efter arbetstid kan du maila in till kyrkogårdsexpeditionen på katrineholmsbygden.kyrkogardar@svenskakyrkan.se

Kan jag betala min faktura vid nästa månadsskifte?
Planteringen och skötseln sker när fakturan är betald. Om du betalar fakturan senare kan din plantering eller skötsel försenas eller utebli om du betalar fakturan för sent på säsongen.

Vem ansvarar för vad gällande gravstenen?
Katrineholmsbygdens kyrkogårdsförvaltning ansvarar för kontrollen av gravvårdssäkerheten, men det är gravrättsinnehavarens skyldighet att se till att gravstenar som inte står säkert åtgärdas. De gravar som efter kontroll visar sig ha brister i säkerheten måste åtgärdas och kommer att kontaktas via skylt och brev.

Du som gravrättsinnehavare ansvarar för att hålla gravplatsen i vårdat och värdigt skick med regelbunden skötsel av gravrabatt och gräsklippning runt gravstenen.

Måste jag ha svart klädsel på mig vid begravning?
Enligt äldre tradition så använder man ofta mörk klädsel inför begravning, men idag är det lika vanligt att använda ljus klädsel. Det viktigaste är att man klär sig värdigt inför en begravning.

Vad ska jag ha på mig? Vit eller svart slips?
Gällande slips har närmaste familjen vit slips och övriga gäster kan bära en svart eller annan diskret slips. För kvinnor kan det innebära mörka kläder med till exempel en vit scarf.

Hur kan jag skicka blommor till min bekants begravning?
Ring till oss på 0150-772 00 - anknytning 2, så kan vi hjälpa dig ta reda på tid och plats för begravningen samt tips på vilka florister/blomsterbutiker som finns att tillgå.

Hur gör vi med sorgblommorna som ligger vid graven?
Personalen plockar bort blommorna när de ser att blommorna börjar sloka.

Gravar

Varför finns det metallskyltar i olika färger på gravarna?
Metallskylten är till för att personalen ska veta vilken skötsel graven ska ha. Färgernas betydelse är:

Aluminiumpinne: Gräsputs/grusskötsel, borttagning av vasblommor
Ofärgad: Gravskötsel
Gul: Vårplantering, gravskötsel
Blå: Sommarplantering, gravskötsel
Röd: Vår och sommarplantering, gravskötsel
Guld: Paketerbjudande

Min gravsten som jag sköter om lutar. Vad ska jag göra?
Ibland kan gravstenen börja luta pga marken rör sig. Tycker du att den lutar för mycket så kan du kontakta personal eller kyrkogårdsexpeditionen på tel 0150-77200 - anknytning 2.

Min prydnadsängel är borta från graven. Har ni tagit den?
Vi kan ha plockat bort den ifall du har en grav i områden där vi vill inte vill ha dekorationsstenar eller prydnadssaker m.m.
På Skogskyrkogården: Områden som vi plockar bort på är naturområden på kvarter 15, 18u, 29, 31 och 32 samt askgravplatserna 15a, 28a och 29a. Dekorationerna finns att hämta bakom personalbyggnaden.

Mina nyinköpta snittblommor och ljus har försvunnit från graven. Har ni tagit dem?
Vi tar inte bort några blommor eller ljus men det kan finnas hungriga djur såsom rådjur, fåglar och möss som kommer och provsmakar. Oftast sker det här under vintern då det är svårt att hitta annan föda.