Ett papper med texten Bli medlem och en pil till en QR-kod sitter fasttejpat på ett träd.
Foto: Magnus Aronson/IKON

Medlemskap

Vi möter människor i vardag och högtid, i glädje såväl som sorg. Du är alltid välkommen, oavsett tro eller tvivel.

Som medlem

• Möjliggör du för öppna kyrkisar att välkomna barn och deras föräldrar varje måndag-tisdag och torsdag-fredag på sju olika ställen i Katrineholms församling.
  • Hjälper du människor att lära sig svenska på Språkcafé, vilket gör Katrineholm till en välkomnande plats för nyanlända till Sverige.
  • Låta ungdomar konfirmera sig och ta del av livets frågor.
  • Hjälper du förtvivlade människor att kunna ringa 112 och tala med jourhavande präst mitt i natten, då ingen annan finns att tala med.
  • Ge musik- och sångglädje till våra körer i Katrineholms församling och de i sin tur ger ett rikt konsert- och gudstjänstliv.
  • Bjuder du till gemenskapsträffar för äldre och ensamma, bland annat genom caféer och soppluncher.
  • Samtalsstöd för dina medmänniskor som befinner sig i livskriser eller när vardagen är ojämn.
  • Till underhåll av kyrkobyggnader så att kyrkan kan fortsätta vara platser för livets stora händelser som dop, konfirmation, bröllop och begravning.
En man med stor ryggsäck går mellan kyrkbänkarna i Uppsala domkyrka.

Bli medlem

Du kan bli medlem i Svenska kyrkan oavsett om du har varit medlem tidigare eller inte. När man vill bli medlem i Svenska kyrkan är det framförallt sin församling som man blir medlem i. Här finns alltid en plats för dig.

En kvinna står utomhus och spelar gitarr för en grupp barn.

Anledningar att vara medlem

De flesta kommer ibland i kontakt med Svenska kyrkan. Det kan vara när livet känns som bräckligast eller absolut bäst. Oavsett när ska mötet med kyrkan stärka och ge hopp. Du som medlem gör det möjligt!

Albertus Pictors kalkmålning som föreställer änglar rengörs i Helga Trefaldighets kyrka i Uppsala.

Kyrkoavgiften skapar möjligheter

Som medlem i Svenska kyrkan betalar du en medlemsavgift, också kallad kyrkoavgift. Den finansierar den lokala församlingens verksamheter.

Ansökan

Här under får du hjälp till att göra en ansökan till svenska kyrkan.