Stora Malms kyrkogård

Vilorum sedan de första Katrineholmarna

Kyrkogård vid Stora Malms kyrkogård, ca 1,1 ha. Kyrkogården runt kyrkan har förmodligen använts som begravningsplats sedan 1200-talet och har varit Katrineholms begravningsplats fram till anläggningen av Katrineholms kyrkogård 1896.

Kyrkogården ligger som en oas utmed länsväg 52, ca en mil öster om Katrineholm. På kyrkogården växer träd som t ex skogslönn, lind, björk och rönn. Kyrkogården inramas med en stiglucka i väster och binds ihop av en kallstensmur som markerar den ursprungliga kyrkogården. Under 1950-talet har kyrkogården utvidgats mot öster och runt den delen är en granhäck planterad. En minneslund som är belägen på den nya delen anlades och togs i bruk under 1980-talet.

I sockenmagasinet hittar du personalbyggnad med lunchrum, omklädning samt förråd.och i det gamla 1700-tals stallet garage och verkstadsdel.