Katrineholms kyrkogård

Järnvägsknutens och industrins pionjärers vilorum

Katrineholms första kyrkogård, anlagd och invigd 1896, är cirka 4,3 ha och ligger centralt i korsningen mellan vägen till Vingåker och södra stambanan. En oas mitt i Katrineholm med alléer av skogslönn och lind samt på den nyare delen ett kvarter med tårbjörk. Här kan du promenera i en allé med serbisk gran och flera hästkastanjer.

Runt hela kyrkogården finns en bruksmur i kalksten och den är byggd i etapper av egen personal. Bygget påbörjades 1954 och stod klart 1967. Strikta kvarter och pampiga gravar pryder de äldsta kvarteren. Här vilar Katrineholmare från såväl jordbruk, industrin eller järnväg. Flera av de politiskt aktiva och de som startade industrin i den framväxande nya staden Katrineholm (som fick stadsrättigheter 1917) finns begravda på kyrkogården.

Kyrkogården har utvidgats flera gånger, 1921 och 1932. 1964 kom en klockstapel på plats nära kapellet. Kyrkogården domineras av kistgravskvarter men här finns även urngravkvarter. En kolumbariemur togs i bruk på 1940-talet vid det då nybyggda Nordanås kapellet. Nu finns det även en minneslund som invigdes 2016.

Profil: Värna om de historiska gravarna