Foto: Magnus Aronson /Ikon

Dop

Kanske är det en ny liten människa som ska döpas eller så väljer du att döpas senare i livet – hur det än är, välkommen till dop i Katrineholms församling!

Vad roligt att du har hittat in hit!

Barn, unga och vuxna är lika välkomna att döpas. Du behöver inte prestera något, tro på rätt sätt eller förstå allting. Tvärt om – dopet är en gåva som bara är att ta emot. Den som döps blir i och med dopet medlem i Svenska kyrkan och får ta emot nattvarden.

Du är välkommen att kontakta Katrineholmsbygdens församling om du vill bli döpt eller om du vill döpa ditt barn.

Foto: Albin Hillert/Ikon

Alla får döpas – åldern spelar ingen roll

Alla är välkomna att döpas. När det gäller barn – både små barn och ungdomar – är det vårdnadshavarna som bestämmer. Om ni är två vårdnadshavare behöver ni vara överens. Det spelar ingen roll om ni tillhör Svenska kyrkan, något annat samfund eller en annan religion.

Om barnet är tolv år eller äldre, måste barnet själv vilja bli döpt.

Om du tidigare är döpt i en annan kyrka, behöver du inte döpas på nytt för att få tillhöra Svenska kyrkan.

Dopet hänger inte på föräldrarnas tro

Kanske undrar du, som en hel del andra föräldrar, exakt vad som förväntas av dig. Tänk då på att dopet är en gåva från Gud till det lilla barnet – det hänger inte på din tro. När ett barn döps uttrycker du som förälder en vilja att barnet döps till den kristna tron och att barnet ska få vara en del av den kristna gemenskapen.

Dopklänningar som hänger på galgar.

Tillgängliga tider för dop

Läs nedan församlingens planerade tider för dopceremonier.