Foto: MickeOlsson.net

Wämö kyrkogård

Kyrkogården är tillbyggd i olika etapper. Den äldsta delen anlades 1857. Redan år 1881 skedde den första utbyggnaden, 1900 den andra och 1931 den tredje och sista.

En del riktigt kända personer finns begravda på Wämö kyrkogård. Johan Lindström, mer känd som John Lind, var världsberömd damimitatör som umgicks med Enrico Caruso och Charlie Chaplin. Karl Birger Arvidsson, barnviseförfattare som bland annat skrivit ”Nisse ville sjöman bli, segla till Jamaica”.

Men mest omtalad är nog ändå Brännvinskungen L.O. Smith. Förutom att grunda Reimersholme i Stockholm uppfann Lars Olsson Smith det renade brännvinet. Idag finns hans bild på Absolut Vodkas flaska. Smith själv lär dock ha varit nykterist under hela sitt liv.

Klockstapeln är relativt nyuppförd. Den invigdes allhelgonadagen 1967 och är ett verk av arkitekten Sigge Ullén. Den större av de båda klockorna har tidigare hängt i Estens klockboj utanför Aspö.

Wämö kapell uppfördes 1906 efter en donation på 12.000 kronor av audiatören Wilhelm Lindahl, som förstås också vilar på Vämö kyrkogård. Kapellet var under 60 år en kupoltäckt åttakantig jugendbyggnad med drag både från barocken och gotikens perioder. 1966 fick kapellet sin korsform, det var då man byggde på de fyra flyglarna.
Se en film om Wämö kapell

Besöksadress:
Krutviksvägen 4