Konsert: Mellan dröm och verklighet

Dirigent: JAKOB GRUBBSTRÖM

Fri entré.

Info:

Mezzosopranen Ebba Lejonclou studerar sista året vid Operahögskolan i Stockholm. Hon är tidigare utbildad vid Hochschule für Musik ”Felix Mendelssohn Bartholdy” i Leipzig samt vid Vadstena Folkhögskola (numera Vadstena Sång- och Pianoakademi). Ebba har nyligen sjungit roller som Kate Pinkerton i G. Puccinis Madama Butterfly på Kungliga Operan, Anna Bjelke i J. G. Naumanns Gustaf Wasa med Kungliga Filharmonikerna och Woman 1 i den fem timmar långa operan The Book of Life av S-D Sandström med Norrköpings Symfoniorkester. Bland tidigare roller märks Dodo McNeill i M. Mazzolis Breaking the Waves på Vadstena-Akademien och Zweite Dame i W. A. Mozarts Die Zauberflöte med Thüringer Symphoniker på Theater Rudolstadt. I april kan hon återigen höras som solist med Norrköpings Symfoniorkester och till hösten sjunger hon en huvudroll i P. Nordahls nyskrivna Herr Arnes Penningar på Folkoperan i Stockholm.

Ludvig Nilsson föddes i Stockholm. Han är utbildad vid Kungl. Musikhögskolan och Operahögskolan, och arbetar främst som repetitör och instuderare. Han framträder regelbundet med operasångare och körer runt om i Sverige och de nordiska länderna.

Jakob Grubbström, född 1986, är utbildad vid Kungliga Musikhögskolan, Musikhögskolan i Piteå samt Royal Welsh College of Music and Drama i Cardiff, Wales. Jakob har jobbat med ett flertal körer och orkestrar i Storbritannie n och Sverige. Sedan 2022 är Jakob dirigent och konstnärlig ledare för Stockholms
kammarkör.