Foto: Gustaf Hellsing / Ikon

Pastorala råd

Var med och utveckla verksamheten i din kyrka! Pastorala rådets medlemmar nomineras vid Öppet forum.

Vad är Pastorala rådet?

Var och en av Järfälla församlings fyra kyrkor har ett Pastoralt råd. Rådet består av minst sex ledamöter, som nomineras av kyrkans Öppna forum och väljs av församlingens kyrkoråd på högst två år.

Pastorala rådets huvudsakliga uppgift är att vara ett rådgivande organ för sin kyrkas arbetsledare ifråga om verksamheter för att bevara och utveckla den lokala identiteten. Rådet ska dessutom bearbeta förslag som framkommer vid Öppet forum, och kan också utses av kyrkoherde eller kyrkoråd till remissinstans i olika frågor.

Pastorala rådet ska också lyssna in de som är intresserade av kyrkans verksamheter, vid behov representera kyrkan i ekumeniska sammanhang, och i samråd med ansvariga hjälpa till att organisera och ta hand om övriga frivilliga medarbetare.

Montage av bilder på Järfälla församlings kyrkor

Öppet forum

Välkommen till ett samtal om vad din kyrka ska vara och göra, en gång per termin i varje kyrka! På Öppet forum får du också information om vad som är på gång. Dessutom nomineras representanter till kyrkans Pastorala råd, som hjälper till att utveckla kyrkans verksamheter.

Organisation och styrning

Från kyrkoval till kyrkkaffe - du kan påverka på alla plan!