Storsäterns kapell

Dalarnas nordligaste kapell

Storsäterns fjällkapell invigdes den 21 december år 1968. Byggnaden är uppförd i en rustik stil och klädd med tjärade spån.

Kapellet saknar altartavla. Istället kan besökare njuta av fjällvärldens årsskiftningar genom det höga korfönstret. Interiören är enkel, sobert smakfull.

Orgeln installerades hösten 1971. Den har sin plats i koret, byggdes av Walter Thyr och finansierades genom en donation.

Krucifixet har skurits av Kurt Hammarsten, som en tid förestod Grövelsjöns turiststation. Träsnidare Tage Berglund i Idre har skapat den originella dopfunten, skuren av en stor träknota och monterad på en stubbe. Kompletterad med en dopskål av silver gjord av David Tägtström.

Kyrkklockan satt ursprungligen i ett enkelt skyle på kapellets tak. Det visade sig dock att detta skyle dämpade ljudet, varför man år 1975 ersatte det med en fristående klockstapel.

Kapellet tillhör inte församlingen utan ägs och drivs av en egen stiftelse och är helt beroende av gåvor.
Vill du stötta kapellet så går det bra att sätta in en gåva på Bg 5095-6283
eller Swisha på 123 155 56 55