Praktik med Tanzania i sikte

Emma Svensson, en av församlingens ideella, sänds till Tanzania på uppdrag av Lunds stift.

Vaccinationer, språkappar och väskor som ska packas – så ser dagarna ut just nu för Emma Svensson. Hon är en av två deltagare i Lunds stifts praktikantprogam, genom vilket hon kommer spendera fyra månader i Tanzania.

Lunds stift inledde 2017 ett samarbete med det nordöstra stiftet i den evangelisk-lutherska kyrkan i Tanzania. Kyrkan har ett flertal institutioner där ungdomar som är aktiva i Lunds stifts församlingar erbjuds praktik inom en rad olika områden och få dela med sig av sin kompetens.

Emma, som har personlig erfarenhet av arbete med barn med särskilda behov, kommer i huvudsak att praktisera på Irente school for mentally retarded and autistic children, en grundskola för barn med bland annat autism.

- Man har gärna velat ha en praktikant till denna skola, men det har varit svårt. Mina erfarenheter gjorde att jag placerades där, berättar Emma.

Hon har ännu inte byggt upp några särskilda förväntningar, men kan tänka sig att möta en hel del kulturskillnader under tidens gång.

- Det finns säkert skillnader i till exempel barnuppfostran. Sen ska det bli spännande med swahilin!

Just språket är något som Emma ser som en utmaning att ta sig an. De första två veckorna på plats i Tanzania kommer hon gå en intensivkurs för att lära sig det viktigaste. Hon har fått höra att framförallt hälsningsfraser och räknetal är något hon kommer ha stor nytta av. Sedan hoppas hon klara sig med en mix av engelska och swahili. Om hon får önska skulle hon gärna undervisa i engelska, men exakt vilka arbetsuppgifterna blir återstår att se. Oavsett vad hon kommer göra hoppas hon att erfarenheterna från praktiken kan ge henne svar på vad hon vill göra i framtiden.

- Kanske inser jag att jag vill bli specialpedagog eller på något annat sätt jobba inom skolan. Jag har vikarierat inom skolan och trivts bra. Genom praktiken får jag ännu mer erfarenhet, förklarar hon.

De fyra månaderna kommer gå fort, men som tur är finns det lite utrymme för fritid mellan allt jobb.

- Jag blev tipsad om att gå med i kören i församlingen där jag kommer bo. Det är ett bra sätt både träffa folk och lära mig språket bättre. Sedan får jag ta en vecka ledigt och då vill jag gärna åka till Zanzibar och kanske safari.

Efter hemkomsten är äventyret inte riktigt slut, utan hon kommer ge sig ut runtom i stiftet för att hålla föredrag. Givetvis hålls ett föredrag i Höganäs, men för den som vill följa henne under praktikens gång finns en blogg att läsa.