Dataskydd

Här kan du läsa om hur Höganäs församling arbetar med personuppgifter enligt EU:s nya dataskyddslag GDPR

GDPR?

Den 25 maj träder EU:s nya dataskyddslag, i dagligt tal GDPR, i kraft. Den ersätter personuppgiftslagen (PUL), men mycket är fortfarande detsamma som innan. Den nya lagen ger dig som registrerad större rättigheter att ha insyn i och bestämma om hur dina personuppgifter får behandlas. Svenska kyrkan har behandlat personuppgifter i århundraden och vi ska naturligtvis fortsätta göra det på ett professionellt och ansvarsfullt sätt. Sen filmen nedan för att veta mer om GDPR och Svenska kyrkan.

Höganäs församling och GDPR

I Höganäs församling vill vi göra ditt medlemsskap, ditt engagemang och vårt arbete så smidigt som möjligt, men fortfarande med din säkerhet i första rummet. Vi arbetar hela tiden med att förbättra våra rutiner och arbetssätt. Som ett led i arbetet har församlingens kyrkofullmäktige antagit en ny integritets- och personuppgiftspolicy, allt för att du och dina personuppgifter ska vara fortsatt säkra.

Ladda ner policyn

Du och GPDR i Höganäs församling

Höganäs församling är alltid måna om att endast samla in nödvändiga personuppgifter och hålla dem uppdaterade, så att vi kan utföra vårt jobb samtidigt som du kan känna dig trygg. Du som är verksam i församlingen på något sätt kommer i samband med terminsstarten till hösten att få lämna in dina nödvändiga personuppgifter på nytt för att vi ska vara säkra på att vi har korrekta uppgifter till dig. På så sätt har du förnyad kontroll över vilka personuppgifter församlingens administration tar del av. Du kommer då också att få mer detaljerad information om hur dina personuppgifter behandlas i just den verksamhet du deltar i.

Som registrerad har du alltid rätt att få veta vilka personuppgifter vi har om dig och hur de används. Har du frågor eller funderingar kan du höra av dig till församlingens dataskyddsombud josefina.klang@svenskakyrkan.se

Svenska kyrkan och GDPR

För att läsa mer om hur Svenska kyrkan på nationell nivå hanterar personuppgifter, besök följande sida: Så behandlar Svenska kyrkan dina personuppgifter