Cirka femtio svartklädda personer står i trappan upp till altaret i Hässleholms kyrka för att sjunga H-mollmässan.
Foto: MAS

Kyrkans Vocalensemble

En avancerad vuxenkör som övar torsdagar 18:30-21:00 i Hässleholms församlingshus.

Hässleholms kyrkas vocalensemble bildades redan 1919. Verksamheten har genom åren kommit att omfatta mängder av framträdanden, huvudsakligen i gudstjänster och högmässor men även som större konserter. Kören, som har ett sextiotal medlemmar i ett stort åldersspann, är en avancerad vuxenkör för blandade röster.

Huvuduppgiften för kören är att berika gudstjänsterna i Hässleholms kyrka med körsång och att vara ett stöd för församlingssången i psalmer och mässpartier.

Kören tar sig även an större verk och har bland annat framfört Juloratoriet och Johannespassionen av Bach, Händels Messias och Mozarts Requiem.

Kören anlitas också för olika profana framträdanden, till exempel vid valborgs- och nationaldagsfirande. Med jämna mellanrum beger sig kören också ut i Europa för att bjuda på svensk körsång. Rom, Paris, Rotterdam, London och Hamburg har varit några av färdmålen.

Övning torsdagar 18.30–21.00.

Hässleholms församlingshus