Ursäkta röran, vi bygger om! På vardagar ses vi i Lillkyrkan

Under tidig vår kommer Gustaf Vasa församling att låta uppföra två kapellbyggnationer, rum-i-rum-lösningar, i Matteus- och i Markuskapellet.

De avyttrade almarna får nytt liv i kyrkan

Just nu pågår en del beredningsarbeten inför entreprenadsstarten som sker på måndagen den 9:e januari. Det är de två sidokapellen närmast stora entrén mot Odenplan som ska byggas in.

Det kommer att vara flera entreprenörer inblandade i entreprenaden med KFS AB som projekt- och byggledare. Entreprenörerna kommer att överlappa varandra då kapellbyggnationen är ett komplext och avancerat projekt.

Efter beredningsarbetena kommer stommen att resas, därefter ska elinstallationer, glasmonteringar, ventilationssystemsinstallationer, panel-monteringar och finsnickeri ske där allt avslutas med målning och behandling av ytskiktet.

Ytskiktet kommer att bestå av almpaneler, där almträet kommer från Gustaf Vasa kyrkans egna almträd som togs ned under 2022 pga almsjukan. Själva träet är det inget fel på och kommer därför att kunna användas för kapellen.

Under byggnationen kommer en del ingångar och ytor inuti kyrkan att vara avspärrade, detta för att entreprenaden ska flyta på med minimala risker och även för att skydda och avgränsa kyrkobesökare från byggarbetsplatsen.

Projektet beräknas slutföras strax innan påskhelgen, den 5:e april.

Så påverkas våra gudstjänster och verksamheter

Projektet med inbyggnaden av kapellen kommer att påverka våra andakter, gudstjänster och verksamheter under vardagarna. Dessa flyttas tillsvidare ner till Lillkyrkan som ligger i Gustaf Vasa kyrkas columbarium med ingång från Västmannagatan.

Detta gäller verksamheter såsom:

Lunchmässa måndagar 12.00
Konstpaus tisdagar 12.00
Morgonmässa onsdagar 08.30
Lunchkonsert torsdagar 12.00
Kvällsmässa torsdagar 18.00
Lunchmässa fredagar 12.00

Viss verksamhet kan komma att flyttas till våra församlingslokaler på Västmannagatan 63. Mer information kommer.

SIDAN UPPDATERAS LÖPANDE