Hon var först i Sverige!

I musikhögmässan den 7/3 hedrar vi Anna Howard Shaw som för 110 år sedan blev den första kvinnliga präst att predika i en av Svenska kyrkans kyrkor.

Hedras med plakett i vapenhuset

I samband med musikhögmässan sätts en mässingsplakett upp i vapenhuset som ett minnesmärke över henns viktiga gärning i Gustaf Vasa kyrka.

Söndagen den 11 juni, 1911 inleddes kongressen, de internationella rösträttskvinnorna IWSA – International Women´s Suffrage Alliance - i Stockholm med en gudstjänst här i Gustaf Vasa kyrka. Mer än 1100 delegater fanns på plats. Bland deltagarna fanns den berömda Selma Lagerlöf, samt en ung journalist vid namn Elin Wägner, som skrev om kvinnlig rösträtt för tidningen IDUN. Med på konferensen fanns också Anna Howard Shaw från USA, presbyteriansk präst och läkare.

Anna Howard Shaw kommer att göra denna söndag i Gustaf Vasa kyrka unik. För första gången kunde man höra en kvinnlig präst predika i Sverige, i en svenskkyrklig församlingskyrka. Det är i år 110 år sedan!

Församlingens kyrkoherde hade dock, för säkerhets skull, redan på morgonen firat en ordinarie högmässa, och Anna Howard Shaw fick inte stå uppe i predikstolen för att predika politik med Guds välsignelse, men väl i koret av Gustaf Vasa kyrka. Det skulle dröja ytterligare 49 år innan de första kvinnliga prästerna prästvigdes för Svenska kyrkan, palmsöndagen 1960.

Anna Howard Shaw (1847 – 1919) föddes i England men kom som sexåring till USA. När hon prästvigdes 1880 var hon den första kvinnliga präst i Metodistkyrkan. Fem år senare, 1885, avlade hon också läkarexamen. Från 1885 ägnade hon sig helt åt den amerikanska kvinnorörelsen.

Esther Lutteman, en av de första att driva frågan om kvinnliga präster, skriver i en av sina böcker om Anna Shaws predikan: ”Kyrkoherden här, doktor Hallberg, var en djärv och frisinnad man. Annars hade nog ingen av de stora stockholmskyrkorna upplåtits för ett sådant ändamål. Ty man måste ju förvänta att saken skall väcka uppseende.” (Gustaf Vasa kyrka, 2007, s. 48)

När sedan frågan om kvinnors rätt att bli präster diskuterades, förespråkade församlingens kyrkoherdar detta.

Vid gudstjänsten tjänstgjorde också domkyrkoorganisten Elfrida Andrée. Elfrida Andrée som tjänstgjorde som Sveriges första kvinnliga domkyrkoorganist, tillika också landets första kvinnliga telegrafist, komponerade till gudstjänsten en nyskriven kantat. Andrée innehade tjänsten som domkyrkoorganist i Göteborgs domkyrka hela 62 år. Elfrida Andrée är också känd för sina kompositioner för bland annat orgel, och det var på förslag från Andrée som kongressen inleddes med denna gudstjänst, vilken vi i år firar 110 år minnet av.