En ung flicka med långt hår och vit klänning böjer sig ner över en dopfunt.
Foto: Magnus Aronson, Ikon

Så här går dopet till

Här hittar du de olika momenten som ingår i dopgudstjänsten. Ordningen för gudstjänsten är den samma för dop av både spädbarn, ungdomar och vuxna. Flera av bönerna och textläsningarna i dopgudstjänsten kan läsas och bedjas av föräldrar, faddrar eller dopkandidaten själv, om det är dop av en ungdom eller vuxen.

Klockringning

Musik (Dopkandidat, dopfamilj, faddrar, och präst går in i kyrkan) Samlingsord (inledande ord av prästen)

Psalm Bibelläsning (Jesus och barnen, Markus 10:13-16)

Bön (I det här momentet ingår namnfrågan, tackbön och bön och befrielse och beskydd.)

Psalm

Bibelläsning (Matteus 28:18-20)

Trosbekännelsen

Dopbön (Vattnet hälls upp i dopfunten)

Dophandlingen (Vattnet gjuts tre gånger över dopkandidatens huvud. Därefter lägger prästen handen på dopkandidatens huvud och fortsätter med en bön)

Välkomnande  (den nydöpte välkomnas till församlingen och till den världsvida kyrkan. Tändande och överlämnande av dopljus, dopintyg och fadderbrev.)

Doptal (Prästen håller ett kortare tal)

Förbön (Bön för den nydöpte)

Herrens bön (Fader vår)

Välsignelsen