En äldre man lyfter ett spädbarn

Bli medlem i Svenska kyrkan

Det är enkelt att bli medlem i Svenska kyrkan! Här kan du läsa om vad det innebär och ansöka om medlemskap.

Du är välkommen att bli en del av Svenska kyrkan och vår gemenskap oavsett vem du är. Här finns det en plats för dig som har frågor om tro, livet eller tankar kring dig själv. Men också för dig som vill engagera dig för rättvisa och en bättre värld, som vill sjunga i kör eller finna ro i en hektisk vardag.

Svenska kyrkan är en mötesplats för människor i livets olika faser och situationer. Svenska kyrkan är en kyrka som

• utifrån sin kristna tro, förmedlar hopp och ger stöd till den som drabbas av sorg och smärta
  • hjälper till att uttrycka den glädje man känner över att ha fått barn eller funnit en partner
  • samarbetar med andra goda krafter och bygger ett så bra och tryggt samhälle som möjligt.

Så blir du medlem

Fyll i nedanstående uppgifter, skriv ut, skriv under och skicka in till oss. Du kan också ladda ner blanketten och fylla i allt för hand. Har du inte möjlighet att skriva ut? Kontakta oss så skickar vi en blankett med posten! Kontaktuppgifter finner du längst ner på den här sidan.

Dina uppgifter

Var vänlig markera de svar som är aktuella
En man med stor ryggsäck går mellan kyrkbänkarna i Uppsala domkyrka.

Bli medlem

Du kan bli medlem i Svenska kyrkan oavsett om du har varit medlem tidigare eller inte. När man vill bli medlem i Svenska kyrkan är det framförallt sin församling som man blir medlem i. Här finns alltid en plats för dig.