Frösö kyrkogård.

Kyrkogårdar och vaktmästeri

Vi är måna om att församlingens kyrkogårdar är välskötta och inbjudande. De ska både vara platser för sista vilan och oaser som alla kan vistas i i stillhet.

Vi är stolta över hur våra kyrkogårdar ser ut. Vi känner stort ansvar för att kyrkogårdarna skall vara fina och att alla besökare skall känna sig välkomna dit. Våra vaktmästare bredriver en omfattande och viktig del av kyrkans verksamhet genom sitt arbete på dessa viktiga platser. Miljöerna inbjuder till ro och eftertanke och många nyttjar kyrkogården som promenadområde.

Nedan finner du information gällande det som har med kyrkogård att göra. Om du har frågor, så ber vi dig kontakta oss. Kontaktinformation hittar du längst ner på denna sida.

Gravplats.

Gravskötsel

Kyrkogårdsförvaltningen utför underhåll på de gemensamma utrymmena på kyrkogårdarna. Gravrättsinnehavare står för grundskötsel av själva gravplatsen, men kan också välja att köpa tjänsten och tilläggstjänster.

Man sittande vid minneslunden på Frösö kyrkogård.

Gravskick

På Frösö, Sunne, Norderö kyrkogårdar finns gravskicken kistgrav, urngrav, askgravplats samt minneslund.

Gravsten med blommor

Gravrätt

Alla som bor och är folkbokförda i Sverige har rätt till en gravplats. Rätten löper vanligtvis i 25 år, men kan därefter förlängas ytterligare. Den som har ansvaret för att sköta om graven kallas gravrättsinnehavare.

Kyrkogård.

Begravningsavgift

Alla som är folkbokförda i Sverige betalar begravningsavgift. Den säkerställer vissa rättigheter vid dödsfall.

Frösö Sunne Norderö församling

Expedition