Bröllop
Foto: Cecilia Ramäng / IKON

Bröllop

"Men nu består tro, hopp och kärlek, dessa tre, och störst av dem är kärleken." - 1 Kor 13:13 Välkommen att hålla er vigsel hos oss...

Många par som vill leva tillsammans kommer till kyrkan för att vigas där. I kyrkan upplever man fest, glädje och högtid i ett av livets viktigaste förbund, då man vill dela livet med varandra. Den kyrkliga vigseln innebär mer än en juridisk samhörighet. Där räknar vi med att ”äktenskapet är ett heligt förbund förordnat och välsignat av Gud”. Vid vigselakten får vi höra Guds löften från bibelns ord, vi får veta att Gud vill hjälpa de äkta makarna under äktenskapet, och de får förbön för livet de vill dela med varandra. Allt detta sker under högtidliga former inramat av sång och musik, som gör dagen till ett minne för livet.

Vigsel och bröllop i Församlingen

• I en vigsel ingår - kyrkan, präst, kantor, vaktmästare.

• Församlingen har en brudkrona som man kan låna till vigseln.

• Kontaka receptionen för att boka in vigseln.

• Inför vigsel har man ett "vigselsamtal" med tilltänkt präst där man pratar igenom vigseln gällande ordning, praktisk information osv.

• Vill man så kan man även boka in sin bröllopsfest i församlingshemmet. För församlingsmedlemar (alltså svenska kyrkan-medlemar som bor inom församlingens gränser) är detta gratis.

• Du bokar vårt församlingshem genom att kontakta receptionen. Klicka här om du vill se bilder och praktisk information om församlingshemmet.

Vill ni gifta er i Frändefors kyrka?

Vad roligt! Kontakta, helst i god tid:

Frändefors pastorsexpedition
Kyrkogatan 6, 462 69 FRÄNDEFORS
Nås säkrast Tisdagar och Fredagar kl. 10-12
Tel.: 0521-400 14
Epost: frandefors.forsamling@svenskakyrkan.se

Tänk på att ordna med en hindersprövning, som ni ansöker om på det lokala skattekontoret, och tar med till vigselförrättaren (obs hindersprövningen får inte vara äldre än 4 månader på vigseldagen).

Välkomna att höra av er till oss i Frändefors församling för frågor eller andra tveksamheter!