Nyanlagda askgraven - ovanifrån!
Foto: Börje Jansson

Frändefors kyrkogård

Frändefors församling har en kyrkogård som ligger runt kyrkan mitt i samhället. Här finns möjlighet för flera typer av gravplatser, läs mer om dessa här.

Olika varianter för begravning

Kyrkogården rymmer olika gravfält med gravplatser för
1. Kistgravar (jordbegravning)
2. Urngravar när kremation har skett
3. En askgravplats med natursten och plats för fyra st. urnor
4. En minneslund där askan grävs ner utan att platsen markeras

Vid de två första gravtyperna (1 och 2) måste de anhöriga själva skaffa en gravsten, med hjälp av stenhuggerifirma, och står för skötseln. Det finns möjlighet att få hjälp med gravskötseln för en viss avgift.

Vid den tredje gravtypen får de anhöriga vara med vid gravsättningen av själva urnan. I övrigt finns redan en gravsten där en namnbricka marker vem som är gravsatt. Skötsel ingår och ombesörjs av församlingen mot en bestämd avgift. Anhöriga skall inte plantera blommor, men kan pryda med snittblommar och gravlykta, om det önskas.

Det fjärde begravningssättet (4) sker på omarkerad plats. De anhöriga behöver inte betala någon skötselavgift. Det finns ett ställ att sätta snittblommor vid besök av minneslunden.

SKÖTSELAVTAL

Ni som gravrättsinnehavare har möjlighet att köpa tjänsten skötselavtal av församlingen. Man kan antingen teckna ett 1 års avtal eller flerårsavtal. Vilken sorts skötsel väljer man själv, om det är både plantering och grundskötsel eller enbart vattning. Nedan ser ni priser för gravskötsel 2022. Vid frågor kontakta antingen Johan Wallin 0521 26 23 71 eller Annica Evans 0521 26 23 65

Skötselavtal 2022

Beroende på storlek på planteringsytan eller grusgrav så kan priserna variera