Begravningsverksamheten

Begravningsverksamhet, frågor kring gravrätt, vad ingår, rättigheter, skyldigheter

Svenska kyrkan är huvudman för begravningsverksamheten i hela landet, förutom i Stockholms stad och Tranås där kommunen är huvudman.

Begravningshuvudmannen ansvarar bland annat för att tillhandahålla gravplats, gravsättning, kremering och lokal för begravningsceremoni. Detta betalas genom begravningsavgiften som alla betalar oavsett om man är medlem i Svenska kyrkan eller inte. Om den avlidne var medlem i Svenska kyrkan är även kyrkans övriga tjänster gratis.

För mandatperioden 2022-2025 så är vårt begravningsombud för Frändefors församling  Anders Wiklund. Om ni har några frågor och funderingar är ni välkomna att kontakta honom.

anderswiklund61@gmail.com