Om kakor på svenskakyrkan.se

I vissa fall använder vi kakor för att komma ihåg inställningar som du gör när du besöker svenskakyrkan.se, så att du inte behöver göra om dem vid ditt nästa besök. Syftet är helt och hållet att förbättra och förenkla för dig som användare.

Mer om kakor på svenskakyrkan.se

När du besöker en webbplats som använder kakor måste du enligt lag få information om att webbplatsen innehåller kakor, vad de används till och hur du kan välja bort dem.

Det här är en kaka

En kaka är en liten textfil som lagras på din dator och innehåller information. Det finns två typer:

1. Den ena typen av kaka sparar en fil som ligger kvar på besökarens dator. Filen används till exempel för att du lättare ska kunna använda webbplatsen utifrån dina önskemål och intressen.

Välj bort kakor om du vill

Om du som besökare inte accepterar att vi använder kakor kan du stänga av funktionen via din webbläsares säkerhetsinställningar. Du kan även ställa in webbläsaren så att du får en varning varje gång webbplatsen försöker spara en kaka på din dator.

Om du inte vill att kakor lagras på din dator kan du stänga av även den funktionen i din webbläsares inställningar. Då kommer inga kakor att lagras, men du kommer inte heller kunna använda vissa funktioner på svenskakyrkan.se.

Allmän information om kakor och lagen om elektronisk kommunikation finns på Post- och telestyrelsens webbplats.

Analysverktyg för webbstatistik

Svenska kyrkans webbplats använder Google Analytics för att få en bild av hur du som besöker oss använder webbplatsen.

Informationen i de kakor som skapas när du besöker Svenska kyrkans webbplats (inklusive din IP-adress) vidarebefordras till och lagras av Google på servrar i USA. Information används av Svenska kyrkan i syfte att utvärdera webbplatsens besökstatistik. Statistiken hjälper oss i arbetet att förbättra såväl innehåll som navigation och struktur.

Google kan också överföra information från kakorna till tredje part om det krävs enligt lag eller i de fall en tredje part behandlar information för Googles räkning. Google kommer inte att koppla samman IP-adresser med annan data som Google innehar.

Varken vi eller Google ser vem du är

Svenska kyrkan har ställt in Google Analytics så att verktyget anonymiserar den information som skickas till Google. Detta görs genom att Google Analytics trunkerar (tar bort) de sista siffrorna i besökarnas IP-adress innan uppgiften skickas till Google.

Avstå från att lämna statistik

Om du inte vill att dina besök på vår webbplats ska visas i statistiken i Google Analytics kan du installera ett tillägg i din webbläsare. Tillägget finns för webbläsarna Internet Explorer, Chrome, Firefox, Safari och Opera.

Förändringar i lagen om elektronisk kommunikation från 2011

Riksdagen har beslutat om en lagändring gällande elektronisk kommunikation. Ändringen innebär att alla som besöker en webbplats med kakor ska lämna sitt samtycke till att kakor används. Lagändringen bygger på ett EU-direktiv och började gälla den 1 juli 2011.

Post- och telestyrelsen har tagit fram information om de nya reglerna för både webbplatsbesökare och ansvariga för webbplatser.

Frågor och svar om kakor för användare (PTS)

Av informationen till de ansvariga framgår att man vill ge dem "tid och utrymme för att ta fram en lösning som fungerar för både webbplats och användare".

Frågor och svar om kakor för webbplatsinnehavare (PTS)