Foto: Isabelle Björklund

Handgjorda halsdukar delades ut för ett varmare samhälle

Nyhet Publicerad

Idag på morgonen den 14 januari fick flera Farstabor en varm överraskning när de väntade på bussen eller tågen. I flera busskurer och tågstationer låg handstickade halsdukar med en uppmaning att ta med den hem. Bakom initiativet låg en mängd församlingar i Svenska kyrkan i Stockholm, bl a Farsta församling.

Halsdukarna som delades ut här i Farsta är stickade av bland annat ungdomsgrupper, besökare på diakonala mötesplatsen Kornet och anställda. Det har stickats och virkats med stor entusiasm för att sprida medmänsklighet och värme. Dessutom lärde sig yngre av äldre och några som mest virkat tidigare lärde sig sticka och tvärtom. Att göra något tillsammans för att på detta vis arbeta för #envarmarestad har varit roligt.

På Instagram @svkfarsta kan du se några av de halsdukar som vi delade ut och om man skriver #envarmarestad kan du ta del av värmande hälsningar från hela landet.

Varje halsduk hade en lapp med en hälsning på sig: ”Det är vinter i Stockholm. Fryser du? Den här halsduken är inte borttappad. Den är handgjord just för dig. Ta den – varsågod! #envarmarestad.”

Den ursprungliga idén kommer från Nederluleå församling och har via sociala medier nu spridit sig som en löpeld över hela Sverige. I närmre 60 församlingar i Sverige har olika grupper, frivilliga, anställda m fl till just 14 januari jobbat för att skicka en annorlunda hälsning till sina medmänniskor.

Tanken bakom är att det blåser kallt både bildligt och bokstavligt talat i vårt samhälle, men det finns också många människor som står upp för medmänsklighet och värme. Det är motivet och motivationen.