Diakonins bidrag till samhällsekonomin

Nyhet Publicerad

Svenska kyrkans diakoni, det sociala arbetet, har ett samhällsekonomiskt värde på minst 1,5 miljarder kronor. Det framkommer i en ny rapport som presenterar den hittills mest heltäckande kartläggningen av Svenska kyrkans diakonala verksamhet.

Idag släpps en rapport om Svenska kyrkans diakonala arbete. I den framkommer det att det samhällsekonomiska värdet av Svenska kyrkans diakonala arbete är, lågt räknat, ca 1,5 miljarder.

Rapporten är utförd av Ramboll och baseras på olika metoder, mätningar och intervjuer. De har även studerat tre helt olika församlingar i landet varav Farsta församling är en.

Det diakonala arbetet är väldigt viktigt och centralt i församlingens arbete. Därför är det extra roligt att fått vara med och bidra in till studien som visar på diakonins betydelse, både mänskligt och samhällsekonomiskt.

Församlingens mötesplats Kornet är en öppen plats där församlingen möter många människor. Mötesplatsen är öppen för alla. Där pågår alltifrån caféverksamhet till enskilda samtal, samt ekonomiskt stöd och rådgivning. Utsatta kan komma hit för att få mat för dagen, en varm jacka eller erbjudande om stöd vid besök hos socialtjänsten. Församlingen har, inte minst via mötesplatsen, en god förmåga att möta och fånga upp personer i missbruk, med psykisk ohälsa eller i socioekonomiskt utsatta situationer.

Något vi lyfter är vikten av samverkan med andra aktörer i församlingen, t ex stadsdelen och stiftelsen Stora Sköndal.

Exempel på verksamhet som vi samarbetar kring är Humlan. Humlan är en stödgruppsverksamhet för barn och ungdomar som har levt eller lever i en familj där någon är beroende av alkohol, narkotika eller läkemedel och/eller har en psykisk sjukdom.

Genom samarbetet når vi fler, kan arbeta hållbart över tid och bidra med olika kompetenser.

I rapporten kan man även läsa om det viktiga samarbetet kring Himmel & Pannkaka, en mötesplats för unga vuxna med funktionsvariation.

Här kan du läsa hela rapporten: Samhällsekonomisk konsekvensanalys av Svenska kyrkans diakonala verksamhet

Klicka på bilden för att komma till hela rapporten