Foto: Ulf Palm

Dop i Falu Kristine kyrka

Falu Kristine kyrka byggdes under 1600-talets mitt invid Stora torget i Faluns stadskärna. Grunden lades 1642 och kyrkan invigdes första söndagen i advent 1655.

Här firas dopgudstjänster på lördagar och söndagar.

Kyrkan rymmer 800 personer. Kyrksalen är handikapanpassad och det finns rullstolsentréer vid sidoingångarna.

Det går att ha dop på två platser i kyrkan: centralt i kyrksalen vid den gamla dopfunten eller i Mariakoret. Mariakoret rymmer ca 30 personer.

Församlingshemmet Kristinegården är centralt beläget bakom Falu Kristine kyrka. Här finns församlingsvåningen, med större och mindre rum, som går att boka utan kostnad för dopkalas. Här ryms som mest 50 personer. Lokalen är handikappanpassad och hiss finns.

I anslutning till församlingsvåningen finns ett fullt utrustat kök. Glas, bestick och porslin finns att låna utan kostnad.

Utanför kyrkan och församlingshemmet finns parkeringsplatser med avgift. På innergården finns avgiftsfri handikapplats.

Adress: Kristinegatan 11, Falun

Det går också att boka lokal för dopkalas på Stefansgården, som ligger i Hälsinggården. På Stefansgården finns en samlingssal som rymmer 70 personer. Här finns också ett fullt utrustat kök att låna, med glas, bestick och porslin. Vid Stefansgården finns avgiftsfri parkering.

Adress: Vandrarvägen 2, Falun

Titta in i kyrkan med panoramabilder

Letar du efter rätt kyrka för dop eller vigsel eller vill du studera kyrkorummet närmare? Med panoramabilder kan du se dig omkring och zooma in detaljer. Klicka här för att titta in i kyrkan med panoramabilder.

Foto: Ulf Palm

Falu Kristine kyrka

Välkommen till Falu Kristine församling! Falu Kristine kyrka ligger centralt i Falun med församlingshemmet Kristinegården strax intill. S:t Stefans kapell och Stefansgården ligger i Hälsinggården. Församlingen ingår i Svenska kyrkan Falun, Falu pastorat. Kyrkan är öppen alla dagar måndag – söndag 10.00–16.00.