Socialdemokraterna

Svenska kyrkan - en öppen kyrka för alla - en viktig del av samhället.

Den röda tråden i den socialdemokratiska kyrkopolitiken är att Svenska kyrkan ska värna om alla människors lika värde, lika rätt och att ingen ska diskrimineras eller särbehandlas.
Alla oavsett bakgrund, sexuell läggning, etnicitet, kön eller hudfärg ska behandlas lika i Svenska kyrkans verksamhet.

En nära och öppen folkkyrka

Svenska kyrkan ska förbli en öppen folkkyrka där evangeliet om Jesus förenar oss.
Kyrkan ska erbjuda barn, ungdomar och vuxna möjligheten till kristen tro och gemenskap.
Kyrkans verksamhet ska präglas av ett starkt och socialt engagemang. Stödet till utsatta ska utvecklas genom diakoni och socialt arbete.

Ett föredöme som arbetsgivare

Anställda i Svenska kyrkan ska ha rätt till en bra arbetsmiljö, något annat kan vi socialdemokrater aldrig acceptera.
Kyrkan ska erbjuda sommarjobb och praktikplatser till ungdomar och ta ett tydligt ansvar för gemenskap och sammanhållning i samhället.
Kyrkan ska vara ett föredöme i arbetet med energieffektiva och klimatsmarta lösningar och vara ledande inom grön omställning.

Svenska kyrkor – ett kulturarv

Våra kyrkor är en viktig del av vårt kulturarv och ska inbjuda till gudstjänst och andakt. Våra kyrkor och kyrkogårdar ska vårdas, respekteras och vara öppna och tillgängliga för alla i livets olika skiften.