Påskägg, målade
Foto: bobysbk/Unsplash

Min bild av påsken

Vilken är din bild av påsken? Anledningen till att vi firar påsk är ju att vi firar Jesus död och uppståndelse.

Olle, Maria, Gabriella - påsken 2021

Påsken är en högtid som i grunden är väldigt dramatisk. Det handlar liksom om död och liv – sorg och glädje. Frågan gick till några medarbetare i Falkenbergs pastorat.
Vilken bild av påsken har de?
Olle Philipsson, präst
Maria Nilsson, församlingspedagog
Gabriella Nordström, kantor

‒ Påsken är en berättelse som ger mig ord för det mest skrämmande och smärtfyllda: lidande, svek, död, sorg - säger Olle Philpsson, präst i Ullared.
‒ I samma berättelse finns kontrasten: vänskap, liv, frihet och inte minst hopp.

Berättelsen mynnar ut i ett skört hopp i vårljuset. Någon berättar att Kristus är uppstånden! Trots allt! Någon delar hoppet om att mörker, orättvisa och plåga inte är det yttersta i vår tillvaro. Tänk om det är som Paulus skriver nu består tro, hopp och kärlek och störst av dem är kärleken.
‒ Min påskbild är en spröd vårprimör som trotsigt kämpar sig upp ur jorden, säger Olle. I den judiska påskmåltiden, seder, firar de att skaparen varje år ger livet åter. Därför äter de något av det första som gror om våren. Primören doppas i saltvatten, en bild för tårar. För sådant är livet. Tårarna finns där, men också livet Gud ständigt skapar.

Grön växt, vårprimör
Foto: Olle Philipsson

‒ Påsken för mig är en tid för eftertanke, tacksamhet och en glädje över livet, säger Maria Nilsson, församlingspedagog i Vinberg-Ljungby.
‒ Min påskbild visar miljön jag trivs bäst i – att vandra längs havets strand. Min kristna övertygelse och vandringen med Gud handlar om att ständigt få växa i tron och att lära känna Gud, säger Maria.
‒ När Jesus hänger på korset säger han inte det vi tror att han ska säga, utan han säger - Fader förlåt dem, de vet inte vad de gör.
‒ Det tycker jag är väldigt starka ord - att inte be om hjälp för sin egen skull. Han ber hellre att Fadern ska förlåta dem som gjort detta mot honom. Det visar hur Jesus vill att vi ska vara mot varandra. Det kan vara så svårt när man är arg och besviken på någon. Men jag tänker att det finns något gott i alla människor, berättar Maria Nilsson.

Sol, hav, strand, vår
Foto: Maria Nilsson

‒ Påskhelgen är utan tvekan årets största helg, säger Gabriella Nordström kantor i Morup. Och för oss som jobbar i kyrkan, ofta på mer än ett sätt, eftersom det också innebär många dagars arbete.
‒ Påskdagen i all ära, men personligen föredrar jag skärtorsdagen och långfredagen eftersom jag tycker så mycket om de mollstämda klangerna som dominerar dessa dagar. Men vad vore de två dagarna, och egentligen hela fastetiden, utan vetskapen om det stora fantastiska som påskdagen och uppståndelsen innebär?

I min värld betyder kören väldigt mycket denna helg, att ha med dem på långfredagen och påskdagen lyfter verkligen de båda gudstjänsterna - var och en på sitt sätt.
‒ Tyvärr är ju inte det möjligt i nuläget, men det ska väl bli bättre tider, hoppas
Gabriella Nordström.

Påskliljor i naturen