regnbågshjärta, regnbåge, hjärta, pride, regnbågsnyckeln

Gemensamt uttalande från förtroendevalda och kyrkoherde

Den senaste tiden har vi kunnat läsa anonyma insändare i lokalpressen samt även en längre intervju om förhållandena i Falkenbergs pastorat. Här kommer ett svar.

Olika åsikter är inte dålig arbetsmiljö

De senaste veckorna har företrädare för Falkenbergs pastorat blivit kontaktade av Hallands nyheter och ombetts kommentera uppgifter som gäller arbetsmiljön i pastoratet. Uppgifterna är oprecisa och grundas på anonyma uppgiftslämnare, men antyder att det finns en djup konflikt mellan kyrkoherden och en grupp medarbetare.  Det finns en motsättning, men den handlar inte om kyrkoherdens förmåga eller oförmåga att sköta sitt uppdrag. Den handlar om vilken kyrka vi ska vara.

Svenska kyrkan är en öppen folkkyrka. Församlingsinstruktionen för Falkenbergs pastorat säger att kyrkan är öppen, inkluderande och välkomnande. Det betyder att vi vill vara en kyrka där alla är välkomna, en kyrka som inte stänger någon ute och som är en röst för den som hamnat i utanförskap.

Det som nyligen fått känslorna att svalla hos några personer, är att vi tagit emot märkningen Regnbågsnyckeln, en märkning som visar att vi genomgått en process för en mer inkluderande kyrka och har viljan att arbeta aktivt för mångfald och öppenhet. Detta var ett stort och viktigt steg, men inte ett enstaka utspel, utan ett led i en medveten strävan att vara en kyrka som bär ut evangeliet om Jesus Kristus 2022.

En kyrka som står upp för de utsatta och som menar allvar med att alla är välkomna kommer alltid att vara besvärlig för den som vill något annat. Den som inte erkänner kvinnliga präster, den som öppet förnekar hbtq-personers utsatthet och den som vill se vår kyrka som en megafon för nationalistiska strömningar, kommer alltid att vara vår motståndare i debatten. Den konflikten är jobbig, men det är en motsättning i åsikter, inte dålig arbetsmiljö eller bristande ledning.

Tillsammans kommer vi att hålla kursen för en öppen, inkluderande och välkomnande kyrka som står upp för de utsatta och som villigt, öppet och ärligt tar diskussionen med den som vill något annat med vår kyrka.

Yen Gunnarsson, ordförande i kyrkofullmäktige
Siv Nyman, vice ordförande i kyrkofullmäktige
Stig Agnåker, ordförande i kyrkorådet
Markus Svensson, vice ordförande i kyrkorådet