Borgerligt alternativ

Vår uppfattning är att församlingarnas behov ska sättas främst, friare församlingstillhörighet effektivt användande av kyrkoavgiften, mindre byråkrati samt ett gott förvaltarskap av kyrkans tillgångar genom bland annat ett gediget klimat och hållbarhetsarbete.

Närheten till medlemmarna är viktig för att de ska kunna känna delaktighet och glädje i församlingens liv utifrån kyrkans grundläggande uppgift - gudstjänst, undervisning, diakoni och mission.

Borgerligt alternativ ställer upp i kyrkofullmäktige, stiftsfullmäktige och kyrkomöte. Inför kyrkovalet 2021 lyfter vi särskilt fram följande:
• Vi vill att all verksamhet ska utgå från församlingen och genomsyras av det glada
budskapet om Jesus Kristus.
• Vi vill ha ett rikt gudstjänstliv i olika former, där våra gudstjänstgrupper är delaktiga och bidrar till glädje, kraft och trygghet, som ökar besökarnas vardagstro.
• Vi vill öka insatserna så att fler döps och konfirmeras. Vi vill också främja konfirmation för vuxna och för funktionsnedsatta.
• Vi vill att psykisk ohälsa uppmärksammas genom själavård och att diakonin ska ha en stor plats i vår församling.
• Vi vill att Alpha- och Betagrupper får fortsätta sitt goda arbete.
• Vi vill stärka den musikaliska verksamheten i våra församlingar. Körer för barn och vuxna, är ett sätt att komma in i kyrkan.